Złoty Wiek Piractwa
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi

Statki piratów
z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)


Statek piracki był jednym z najważniejszych narzędzi, jakie miał do dyspozycji Piracki kapitan.

W "Złotym Wieku Piractwa" każdy konkretny Typ statku miał inne atrybuty i cechy charakterystyczne.
Chociaż każdy statek mógł być statkiem pirackim, niektóre były lepsze od innych.
Największy statek piracki, z kilkoma wyjątkami, był porównywalny z fregatą lub brygiem, podczas gdy najmniejszy statek piracki mógł mieć tylko 4 armaty i był slupem, szkunerem lub brygantyną

Statki pirackie to coś więcej niż tylko żagle i armaty oraz Piracka flaga.
Były to domy i miejsca pracy ludzi potrzebujących żywności, wody, zapasów i sprzętu. Na pokładzie pirackiego statku była ograniczona przestrzeń, a im więcej ludzi i zaopatrzenia znajdowało się na statku, tym wolniej płynął. Często piraci przemieszczali się flotami, co pozwalało szybszemu statkowi zaatakować statek, podczas gdy lepiej uzbrojony statek mógł się zbliżyć.
Ta taktyka często prowadzi większość załóg handlowych do poddania się i porzucenia ładunku, a często odchodzi z życiem.

Typy statków pirackich

Zobacz : Typy statków pirackich

Istnieje wiele różnych Typy statków pirackich i każdy z nich służył innemu celowi piractwa.
Na przykład mniejsze statki można wykorzystać do zwiadu i zbliżenia się do docelowego statku z nagrodą, podczas gdy większe statki mogą sprowadzać posiłki i przewozić dodatkowe skarby i łupy.

Od około 1515 roku Portugalia prowadziła wymianę handlową z Goa w portugalskich Indiach, składającą się z 3 do 4 karaków opuszczających Lizbonę ze srebrem na zakup bawełny i przypraw w Indiach.
Spośród nich tylko jeden karak udał się do Chin Ming w celu zakupu jedwabiu, także w zamian za portugalskie srebro.

Od czasu zdobycia Makau w 1557 r. i formalnego uznania ich za partnerów handlowych przez Chińczyków, Korona Portugalska zaczął regulować handel z Japonią, sprzedając oferentowi, który zaoferował najwyższą cenę, corocznego "Kapitana" do Japonii, w efekcie przyznając wyłączne prawa handlowe w zakresie jednego karaku wysyłanego co roku do Japonii.

Handel ten trwał z niewielkimi przerwami aż do 1638 r., kiedy to został zakazany ze względu na przemyt księży do Japonii przez statki.
W połowie XVI wieku karaki wyewaluowały w większe, pierwsze galeony.
Projekt galeonu zastąpił projekt karaki, chociaż karaki były nadal w użyciu dopiero na początku XVII wieku.

* * *
Typy statków pirackich

* * *
Zobacz też: Sławne statki pirackie


Złota Łania
(Golden Hind)

Adventure Galley
(Galera Przygód)

Zemsta Królowej Anny
(Queen Annes Revenge)

Royal fortune
(Królewska fortuna)


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)