Przedstawiona poniżej
lista piratów i korsarzy, jest subiektywnym wyborem
dokonanym przez polską wikipedię i nie odzwierciedla
rzeczywistego znaczenia wielu piratów w historii,
których nie wymieniono. Dlatego tę listę należy
traktować jako przykładową i mieć świadomość, że
jest to wyłącznie odzwierciedlenie aktualnego stanu
świadomości co do ich aktualnej popularności w
mediach.
Historycznie pisarze z poprzednich epok wymieniali wielu
innych, ponadto autorzy z różnych krajów podkreślają
znaczenie piratów z ich ojczyzny pomijając tych znanych
w innych krajach.
Stosunkowo szeroką listę
wraz z opisami przedstawia angielski portal: https://thepirateking.com/bios/index.htm
Najpełniejszą listę przedstawia angielska wikipedia
dla:
- Piratów : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pirates
- Korsarzy : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_privateers
Lista
przykładowych znanych medialnie w Polsce piratów:

Edward Teach albo
Thatch, znany jako Blackbeard ("Czarnobrody")
Czarnobrody (ang. Blackbeard,
właśc. Edward Teach lub Thatch, ur. około 1675, zm. 22
listopada 1718) - angielski pirat, w latach 1716-1718
grasujący na Morzu Karaibskim, jeden z najgroźniejszych
piratów swojego okresu.
Został kapitanem w rezultacie buntu zainspirowanego
przez siebie na statku, na którym służył. Wcześniej
był kaprem i atakował statki francuskie pod
protektoratem króla brytyjskiego. Używał głównie
broni palnej, ale nie był też złym szermierzem. Po
zakończeniu wojny między Francją i Wielką Brytanią
dalej zajmował się korsarstwem, również na życzenie
króla brytyjskiego.
Ataki na inne statki prowadził początkowo na niewielkim
slupie, a następnie na zdobycznym francuskim okręcie La
Concorde, przemianowanym na Queen Anne's Revenge (Zemsta
Królowej Anny). W szczytowym momencie kariery - wiosną
1718 roku - dysponował 4 okrętami, 60 działami i ok.
400 ludźmi.
Według legend Czarnobrody zapragnął sprawdzić jak
jest w piekle. W tym celu nakazał zapalić w ładowni
swojego statku siarkę, a w toksycznym dymie wytrzymał
najdłużej z całej załogi.
Podobno, aby wyglądać straszniej, na brodę wiązał
czerwone wstążki, do kapelusza przyczepiał zapalone
lonty, a na ramieniu nosił sześć załadowanych
pistoletów. Zdarzało się, że odpalał działa za
pomocą swojej uprzednio podpalonej brody.
Zginął w trakcie potyczki z dwoma okrętami dowodzonymi
przez angielskiego porucznika Roberta Maynarda
działającego na polecenie gubernatora Wirginii
Aleksandra Spotswooda. Nigdy jednak nie udało się
złapać ok. 200 piratów. Również jego skarb
(największy pojedynczy łup oszacowany jest na sumę 325
tys. funtów; dzisiaj to równowartość 6 milionów
funtów) od blisko 300 lat pozostaje nieodnaleziony.
Anne
Bonny
Anne Bonny (ur. ok. 1698-1700 w Irlandii, zm. 25 kwietnia
1782) - irlandzka piratka.
O jej życiu wiadomo niewiele, a skąpych informacji
dostarczają głównie źródła mające charakter
legend. Sprzeczne są choćby wiadomości dotyczące daty
jej narodzin. Była nieślubnym dzieckiem prawnika
Williama Cormaca i jego pokojówki Peg Bennan. Ojciec nie
zostawił jej jednak bez środków do życia. Mając
zaledwie 19 lat, uciekła do New Providence do portu
Nassau. Zyskała tam szacunek wśród piratów. Poznała
tam Jacka Rackhama. W 1719 roku wyruszyli razem w morze,
kradnąc statek William. Na statku była też inna
kobieta - Mary Read, przebrana za angielskiego marynarza,
pojmana przez ludzi Rackhama, postanowiła dołączyć do
piratów.
Pewnego dnia piracki statek został zaatakowany przez
angielski okręt. Mężczyźni wcześniej upili się
rumem, tylko kobiety zostały trzeźwe. Broniły się
tylko Anne i Mary oraz jeden pirat, zaś reszta załogi
schowała się pod pokładem. Piratów pojmano i
przetransportowano na Jamajkę. W 1720 roku odbył się
proces Anne Bonny, podczas którego groziła jej kara
śmierci, zamieniona na więzienie. Uratował ją fakt,
że była w ciąży. Została ułaskawiona
(prawdopodobnie ojciec wpłacił zadośćuczynienie), a
jej dalsze losy są nieznane i pozostają jedynie
hipotezami. Poślubiła Josepha Burleigha, któremu
urodziła ośmioro dzieci.
Black Bart Roberts
(Bartholomew Roberts)
Bartholomew Roberts znany także jako Black Bart i Bart
Roberts (ur. 17 maja 1682, zm. 10 lutego 1722) - walijski
pirat, w dwa i pół roku obrabował 200 statków (inna
legenda mówi o 400 statkach).
Działał w okolicach wysp Barbados i Martynika.
Związany jest z tym wzór jednej z jego bander, na
której widoczna jest postać pirata, stojąca na dwóch
ludzkich czaszkach, podpisanych "ABH" (A
Barbadian's Head), pod drugą "AMH" (A
Martiniquan's Head), symbolizujących głowy marynarzy
pochodzących z tych wysp.
Edward Low
Edward " Ned " Low (pisany również jako Lowe
lub Loe ; 1690-1724) był znanym piratem angielskiego
pochodzenia w ostatnim okresie Złotego Wieku Piractwa,
na początku XVIII wieku. Low urodził się w biedzie w
Westminster w Londynie i od najmłodszych lat był
złodziejem. Jako młody człowiek przeniósł się do
Bostonu w stanie Massachusetts . Jego żona zmarła przy
porodzie pod koniec 1719 roku. Dwa lata później został
piratem, działającym u wybrzeży Nowej Anglii i Azorów
oraz na Karaibach .
Low był kapitanem kilku statków, zwykle utrzymując
niewielką flotę trzech lub czterech. Low i jego
pirackie załogi zdobyli co najmniej sto statków podczas
jego krótkiej kariery, paląc większość z nich.
Chociaż był aktywny tylko przez trzy lata, Low
pozostaje znany jako jeden z najbardziej okrutnych
piratów swoich czasów, mający reputację brutalnego
torturowania swoich ofiar przed ich zamordowaniem.
Sir Arthur Conan Doyle określił Lowa jako
"dzikiego i zdesperowanego" oraz człowieka
"niesamowitej i groteskowej brutalności". New
York Times nazwał go oprawcą, którego metody
"przyniosłyby zasługi pomysłowości hiszpańskiej
inkwizycji w jej najczarniejszych czasach".
Okoliczności śmierci Lowa, która miała miejsce około
1724 roku, były przedmiotem wielu spekulacji.
Amaro Pargo
Amaro Pargo właśc. Amaro Rodríguez Felipe y Tejera
Machado (ur. 3 maja 1678 w San Cristóbal de La Laguna,
Teneryfa, zm. 4 października 1747 w San Cristóbal de La
Laguna) - hiszpański kaper i pirat.
Informacje o Amaro pochodzą głównie ze źródeł
przekazywanych ustnie z pokolenia na pokolenie.
Urodził się 3 maja 1678 w wielodzietnej rodzinie.
Przyjaźnił się z Maríą de León Bello y Delgado. 9
stycznia 1727 otrzymał tytuł szlachecki w Madrycie.
Amaro miał nieślubnego syna Manuela de la Trinidad
Amaro.
Zmarł 4 października 1747 i po śmierci pochowano go w
kościele parafialnym Santo Domingo.
W listopadzie 2013 dokonano ekshumacji szczątków w celu
ich zbadania. Prace sfinansował producent gry
komputerowej Assassin's Creed IV: Black Flag.
Calico Jack (Jack
Rackham)
Calico Jack, właściwie Jack Rackam lub Rackham (ur.
około roku 1680, zm. w listopadzie 1720 r.) - angielski
pirat.
Był typowym karaibskim piratem polującym przy użyciu
niewielkiego slupa na małe statki handlowe w żegludze
kabotażowej. Nic nie wiadomo o jego przeszłości, ale z
całą pewnością w roku 1718 pojawił się na wyspie
New Providence na Bahamach, gdzie wstąpił do pirackiej
załogi Charlesa Vane'a i brał udział w brawurowej
ucieczce Vane'a z wyspy, gdy ich statek został
zaatakowany przez okręt brytyjski gubernatora Woodesa
Rogersa.
Wiosną 1719 wybrano go kwatermistrzem i został
zastępcą Vane'a. Wkrótce potem, w wyniku starcia
pomiędzy Vane'em a załogą, został okrzyknięty nowym
kapitanem. Vane został wysadzony na mały slup, a
większy, pod rozkazami Calico - według niektórych
źródeł - został stracony, gdy patrolowy okręt z
Jamajki znalazł go na kotwicy podczas gdy większość
pirackiej załogi znajdowała się na brzegu. W tej
sytuacji pozbawiony statku Calico wrócił do New
Providence, gdzie - w ramach ogłoszonej przez
gubernatora Rogersa amnestii dla piratów - został
ułaskawiony. Według innej relacji porzucił drogę
przestępstwa z własnej woli.
Tak się jednak stało, że wkrótce potem poznał Anne
Bonny, która prawdopodobnie została jego kochanką.
Praworządne życie na lądzie okazało się - z braku
środków do życia - nie do zniesienia, więc w sierpniu
1719 roku Rackam ukradł slup William i wrócił do
piractwa. W jego załodze znalazły się dwie kobiety:
Anne Bonny i Mary Read.
Bazując na Bahamach, krążył pomiędzy Bermudami a
Hispaniolą, zajmując kilka statków i znaczną ilość
zyskownych towarów. Następnie krążył jakiś czas
wokół Kuby, atakując jednostki przybrzeżne, po czym
skierował się ponownie ku Jamajce. Tu opuściło go
szczęście.
Stojący na kotwicy u brzegu wyspy piracki statek został
odkryty i zaatakowany przez patrolowy slup władz
Jamajki. Wszyscy mężczyźni (9) na pokładzie Williama
byli kompletnie pijani, ale - zgodnie z późniejszymi
zeznaniami - obie kobiety potrafiły zmusić ich do
działania. W rezultacie Calico przeciął cumę
kotwiczną i uciekł, ale pościg trwał całą noc.
Rano, po wymianie ognia, brytyjski kapitan dokonał
abordażu i zdobył piracki statek głównie dlatego, że
mężczyźni byli nadal pijani, a jedyny opór stawiły
kobiety.
Po trwającym kilka tygodni procesie wszyscy
mężczyźni, z Calico na czele, zostali skazani na
śmierć i powieszeni w listopadzie 1720 roku.
Chris Condent
Christopher Condent (ur. ok. 1710), urodzony w Plymouth w
Devon, był angielskim piratem , który doprowadził do
powrotu piratów na na Morza Oceanu Indyjskiego.
Prawdziwe nazwisko Christophera Condenta jest niepewne.
Był znany pod nazwiskami Condent , Congdon , Coudon ,
Connor lub Condell ; Pojawiają się również różne
imiona, w tym William , Christopher , Edmond , Edward ,
John . Jest często znany jako Christopher Condent , ale
prawdopodobnie najbardziej znany jest po prostu jako
" Billy One-Hand ".
Podczas podróży przez Ocean Atlantycki Condent zabił
indiańskiego członka załogi, który groził zapaleniem
prochowni statku. Niedługo potem jego okręt zdobył
statek kupca finansowanego przez księcia Yorku . Po
sporze załoga rozdzieliła się między dwa statki, a
Condent został wybrany kapitanem slupu.
Około 1718 roku, kiedy Woodes Rogers został
gubernatorem Bahamów i otrzymał zadanie pozbycia się
piratów z Karaibów, Condent i jego załoga opuścili
New Providence . Na Wyspach Zielonego Przylądka Condent
i jego ludzie zdobyli statek przewożący portugalskie
wino. Condent popłynął następnie do Brazylii, gdzie
zdobywał kolejne pryzy (statki) od czasu do czasu
odcinając uszy i nosy portugalskim więźniom.
Następnie wrócił w okolice Zielonego Przylądka, gdzie
zdobył flotyllę dwudziestu małych statków i
holenderski slup wojenny u wybrzeży Santiago. Condent
zatrzymał okręt wojenny i nazwał go Ognistym Smokiem
("Fiery Dragon").
Condent przejął angielską galerę, portugalski okręt
Wright oraz 26-działowy holenderski statek.
Pozostawiając Wrighta za sobą, poprowadził flotę
trzech statków do Złotego Wybrzeża (Ghana), gdzie
zdobyli statek "Indian Queen, the Fame" i inny
holenderski statek.
W kwietniu 1719 Condent dotarł do Madagaskaru i
założył bazę na Sainte-Marie . Tam połączył
część dawnej załogi pirackiego kapitana Johna Halseya
z własną. Wykorzystał ich wiedzę o okolicy na swoją
korzyść, gdy pływał po wybrzeżu indyjskim i Morzu
Czerwonym w poszukiwaniu kolejnych łupów. Inni piraci,
a mianowicie Edward England i John Taylor na pokładzie
ich statku Pearl, podążyli za Condentem z New
Providence na Madagaskar .
Próbując nie rozwścieczać Kompanii
Wschodnioindyjskiej, załodze Condenta nakazano nie
znęcać się nad członkami załogi ani pasażerami. Do
tego czasu stała obecność Royal Navy na Oceanie
Indyjskim znacznie zwiększyła ryzyko swojego tam
pobytu.
Condent i jego załoga wrócili na wyspę Sainte-Marie,
dzieląc swój łup po około 3000 funtów dla każdego
członka załogi. W 1721 Condent i czterdziestu innych
członków jego załogi popłynęli na wyspę Île
Bourbon (obecnie: Réunion), gdzie negocjowali z
francuskim gubernatorem ułaskawienie. Dwudziestu lub
więcej mężczyzn osiedliło się na wyspie. Condent
poślubił szwagierkę gubernatora, a w 1723 wyjechał do
Francji, gdzie osiadł z żoną w Bretanii i został
bogatym kupcem w Saint-Malo.
Początkowo, sądząc iż jest to zatopiony statek
"Adventure Galley" Williama Kidda, "Fiery
Dragon" miał zostać znaleziony przez Barry'ego
Clifforda u wybrzeży Sainte-Marie na Madagaskarze, gdzie
zapalił się i zatonął w 1721 roku. Analiza UNESCO
dotycząca odkrycia Clifforda wykazała, że ??Clifford
zamiast tego znalazł nieznany statek pochodzenia
azjatyckiego.
Flaga Jolly Roger ogólnie kojarzona z Condentem - trzy
czaszki i skrzyżowane piszczele na czarnej fladze lub
sztandarze - po raz pierwszy pojawiła się w
"Mariner's Mirror" w 1912 roku, choć nie była
przypisywana Condentowi i datowana była na 1704 r.
Podobny wzorzec był wydrukowany w "Blackwall
Frigates" Basila Lubbocka w 1922 i "Piractwo w
Indiach Zachodnich i jego zwalczanie" ("Piracy
in the West Indies and its suppression") F. Bradlee
w 1923, ponownie również nie przypisywany Condentowi.
Charles Gray przypisał je mu w 1933 w dziele
"Piraci wschodnich mórz" ("Pirates of the
Eastern Seas"), ale bez przytaczania jakichkolwiek
dowodów. Nie ma żadnych źródeł z epoki opisujących
jego banderę.
Charlotte
de Berry
Charlotte de Berry (ur. ok. 1636, Anglia) była pirackim
kapitanem. Jej historia jest powszechnie uważana za
fikcyjną.
Najwcześniejsze znane wzmianki o Charlotte de Berry
pochodzą z książki Edwarda Lloyda z 1836 r. w serii
"Potworne potworne opowieści za grosze"
("penny dreadful") zatytułowanej
"Historia piratów" ("History of the
Pirates"). Lloyd był znany z tworzenia podobnych
kompilacji szokujących i krwawych opowieści, często
plagiatowanych. Nie ma dowodów na istnienie de Berry w
źródłach z XVII wieku, chociaż wiele elementów jej
historii ma podobieństwa w innej literaturze popularnej
tworznej w czasach Lloyda przez autorów takich jak Frank
Marryat , Voltaire i Edward Bulwer-Lytton . Opowiadania
będące kontynuacją historii de Berry'ego po 1836 roku
prawie zawsze odzwierciedlały oryginał Lloyda, czasami
z niewielkimi zmianami.
Barbarossa
Hayreddin, w źródłach zachodnich Barbarossa (ur. 1478
w Midilli na Lesbos, zm. 4 lipca 1546 w Stambule) -
admirał (kapudan pasza, tur. kaptaniderya) wojsk
Imperium osmańskiego, turecki kaper, najsłynniejszy
pirat jaki kiedykolwiek grasował na Morzu Śródziemnym.
Sir Francis Drake
Francis Drake, hiszp. el Draque (ur. ok. 1540 w Crowndale
koło Tavistock, zm. 28 stycznia 1596) - angielski
korsarz, w latach 1577-1580 odbył wyprawę dookoła
świata.
Henry Morgan
Henry Morgan (ur. ok. 1635, zm. 25 sierpnia 1688) -
posiadacz ziemski, plantator, walijski bukanier w
służbie Karola II, zwany Królem Bukanierów. Po
wykupieniu się przybył do Port Royal i pnąc się po
stopniach kariery, został przywódcą bractwa. Zdobywał
i łupił poszczególne miasta kubańskie, a w 1671
przewodził największej wyprawie bukanierów w dziejach,
gdy dowodząc eskadrą 28 okrętów i ponad 1800 ludźmi
zdobył Panamę. Wkrótce jednak z większością łupów
porzucił bukanierów i czekał na wezwanie króla Karola
II przybycia do Londynu. Początkowo, by załagodzić
spór z Hiszpanią, został przez Anglików wtrącony do
lochu. To nie przekreśliło jego kariery, bowiem
wkrótce otrzymał tytuł szlachecki i jako
wicegubernator powrócił na Jamajkę. Od tej pory
zaciekle zwalczał bukanierów aż do swojej naturalnej
śmierci w 1688. Pochowany w Port Royal, w 1692 w czasie
trzęsienia ziemi i zatopienia miasta jego grób
pochłonęło morz
Jean Lafitte
Jean Lafitte to XIX wieczny pirat i korsarz działający
głównie w regionie Zatoki Meksykańskiej.
Jego imieniem nazwano historyczny park narodowy Jean
Lafitte National Historical Park and Preserve, miasto
Jean Lafitte w Luizjanie oraz założoną w 1772 tewernę
Lafitte's Blacksmith Shop przy Bourbon Street w Nowym
Orleanie.
Jean Lafitte jest również jedną z postaci w grze
komputerowej Sid Meier's Pirates!.
Klaus Störtebeker
Klaus Störtebeker (ur. 1360 - zm. 20 października 1401
w Hamburgu) - legendarny pirat. Dowodził tak zwanymi
Likedeelers (Równodzielący) i był najbardziej znanym
piratem tego związku pirackiego znanego powszechnie jako
Vitalienbrüder (tzw. bracia witalijscy). Napadał
najpierw za pozwoleniem i na życzenie króla szwedzkiego
Albrechta Meklemburskiego na statki konkurencyjnej dla
Albrechta Danii i Lubeki, ale później już także na
statki kupieckie Hanzy na Bałtyku i Morzu Północnym.
Schwytany po bitwie morskiej pod Helgoland, został
ścięty wraz ze swoimi ludźmi w Hamburgu. Głowy ich
powbijano na kołki i ustawiono dla odstraszenia innych
piratów wzdłuż Łaby.
Mary Read
Mary Read (ur. pod koniec XVII w. w Londynie, zm. ok.
1720) - angielska piratka.
Kiedy Mary była dzieckiem zmarł jej brat (wcześniej,
zanim się urodziła, zmarł jej ojciec). W tamtych
czasach w Królestwie Anglii tylko mężczyźni mogli
dziedziczyć majątek (ścisła męska primogenitura
majątkowa), więc by uchronić się przed biedą matka
Mary przebierała ją za chłopca. Jako chłopak Mary
pracowała jako posłaniec, a później zaciągnęła
się do wojska. Walczyła we Flandrii i zdobyła różne
odznaczenia. Zakochała się w żołnierzu i gdy
wyjawiła mu swoją prawdziwą płeć wyszła za niego za
mąż. Porzucili armię i prowadzili gospodę. Jej mąż
zmarł w 1717 r. Mary znów musiała się przebierać.
Zaciągnęła się do wojska i wyruszyła do Holandii.
Potem weszła na pokład statku, który płynął do
Indii Zachodnich. Statek, na którym płynęła, został
zaatakowany przez piratów, w tym przez Anne Bonny i
Calico Jacka. Annie i Mary zaprzyjaźniły się. Mary
wyjawiła jej swoją prawdziwą płeć, wkrótce o tym
sekrecie dowiedziała się cała załoga, ale
zaakceptowano drugą kobietę na pokładzie. Gubernator
Bahamów wysłał list gończy za załogą Calico Jacka.
W 1720 roku zostali zaatakowani. Mężczyźni byli
wówczas pijani i tylko kobiety broniły statku, ale im
się to nie udało. W listopadzie 1720 piraci zostali
osądzeni za piractwo. Mary i Annie były w ciąży,
więc wstrzymano egzekucję. Podobno Mary w sądzie
powiedziała: "Co do powieszenia to niewielki
problem. Bo gdyby nie to, każdy tchórz mógłby zostać
piratem". Mary nie musiała stawić czoła
szubienicy, zmarła w więzieniu.
Piet Hein
Piet Pieterszoon Hein (25 listopada 1577 - 18 czerwca
1629) był holenderskim admirałem i korsarzem Republiki
Holenderskiej podczas wojny osiemdziesięcioletniej .
Hein był pierwszym i ostatnim, który schwytał dużą
część hiszpańskiej floty skarbów, która
transportowała ogromne ilości złota i srebra z
hiszpańskiej Ameryki do Hiszpanii. Ilość zdobytego
srebra była tak duża, że ??spowodowało to kolosalny
spadek cen srebra na całym świecie i bliskie bankructwo
Hiszpanii.
Hein urodził się w Delfshaven (obecnie część
Rotterdamu ), był synem kapitana statku morskiego , a
marynarzem został jeszcze jako nastolatek. W wieku
dwudziestu lat został schwytany przez Hiszpanów i
służył jako galernik przez około cztery lata,
prawdopodobnie między 1598 a 1602, kiedy został
wymieniony za hiszpańskich jeńców. W latach 1603-1607
został ponownie przetrzymywany w niewoli przez
Hiszpanów, gdy został schwytany w pobliżu Kuby.
Po zebraniu kapitału i utworzeniu Holenderskiej Kompanii
Zachodnioindyjskiej, zarządzający kompanią, opracowali
projekt planu nazwanego "Groot Desseyn" w
październiku 1623 r. Plan polegał na przejęciu
najpierw stolicy Brazylii, Sao Salvador da Bahia
(Salvador), a następnie głównego portugalskiego fort
na wybrzeżu Angoli, Sao Paulo de Loanda (Luanda). W ten
sposób kompania kontrolowałaby zarówno lukratywne
plantacje cukru w ??Brazylii, jak i handel niewolnikami
na Atlantyku. Kontrola samego handlu była konieczna ze
względu na wysoką śmiertelność spowodowaną trudnymi
warunkami plantacji i chorobami tropikalnymi, takimi jak
malaria.
W tym samym roku Piet Hein został wiceadmirałem
holenderskiej Kompanii Zachodnioindyjskiej, a w
następnym roku popłynął do Indii Zachodnich . W
kolonialnej Brazylii na krótko zdobył portugalską
osadę Salvador , osobiście prowadząc atak na morską
fortecę tego miasta. W sierpniu z niewielką flotą bez
załogi popłynął na zachodnie wybrzeże Afryki i
zaatakował flotę portugalską w silnie bronionej zatoce
Luanda , ale nie zdobył żadnych statków.
Następnie ponownie przekroczył Ocean Atlantycki, aby
spróbować schwytać statki handlowe w mieście Vitória
(miasto położone na południowo-wschodnim wybrzeżu
Brazylii, obecnie stolica stanu Espírito Santo), ale
został pokonany przez zdecydowany opór zorganizowany
przez miejscowych obywateli oraz z pomocą pomocy
portugalskiego garnizonu. Po odkryciu, że Salvador
został ponownie odbity przez dużą flotę
hiszpańsko-portugalską, Hein wrócił do domu.
Holenderska Kompania Zachodnioindyjska, zadowolona z
przywódczych cech Heina, umieściła go na czele nowej
eskadry w 1626 r. W kolejnych najazdach w 1627 r. na
Salvador zaatakował i zdobył ponad trzydzieści bogato
załadowanych portugalskich statków handlowych, po czym
wrócił do Republiki Holandii.
W 1628 roku, podczas osiemdziesięcioletniej
wyzwoleńczej wojny Holandii z Hiszpanią, admirał Hein,
z drugim admirałem Witte de With, gdzie służył jako
tzw. kapitan bandery (tj. dowódca flagowego okrętu
admirała), wypłynął, by zdobyć hiszpańską flotę
skarbów załadowaną srebrem z hiszpańskich kolonii
amerykańskich i Filipin . Towarzyszył mu admirał
Hendrick Lonck , a później dołączyła do niego
eskadra wiceadmirała Joosta Banckerta , a także
działający na Morzu Karaibskim portugalski pirat,
żydowskiego pochodzenia Moses Cohen Henriques
(późniejszy doradca i współpracownik gubernatora
Jamajki Henry'ego Morgana). Część floty hiszpańskiej
w Wenezueli została ostrzeżona, ponieważ holenderski
chłopiec kabinowy zgubił się na wyspie Blanquilla ,
został schwytany i zdradził plan, ale druga połowa z
Meksyku kontynuowała swoją podróż, nieświadoma
zagrożenia. Przechwycono i zdobyto szesnaście
hiszpańskich statków: jeden galeon został zdobyty po
niespodziewanym spotkaniu w nocy, dziewięć mniejszych
staków handlowych zostało skłonionych do kapitulacji;
dwa uciekające małe statki zostały schwytane na morzu,
a cztery uciekające galeony zostały uwięzione na
kubańskim wybrzeżu w zatoce Matanzas (Była to tzw.
Bitwa w Zatoce Matanzas).
Po kilku salwach z muszkietów z holenderskich slupów,
załogi galeonów również się poddały, a Hein bez
rozlewu krwi zdobył łup o ówczesnej wartości
11.509.524 guldenów w złocie, srebrze i innych
kosztownych towarach, takich jak indygo i koszenila .
Holendrzy nie brali jeńców: zapewnili hiszpańskim
załogom obfite zapasy na przemarsz do Hawany. Zwolnieni
byli zaskoczeni, gdy admirał osobiście udzielał im
wskazówek płynnie po hiszpańsku; Hein był dobrze
zaznajomiony z tym regionem, ponieważ był w nim
uwięziony podczas internowania po 1603 roku.
Zdobycie floty skarbów było największym zwycięstwem
holenderskiej Kompanii Zachodnioindyjskiej na Karaibach .
Umożliwiło to Holendrom, będącym w stanie wojny z
Hiszpanią, finansowanie swojej armii przez osiem
miesięcy (a w konsekwencji zdobycie twierdzy
Hertogenbosch ), zaś udziałowcy otrzymali za ten rok
dywidendę pieniężną w wysokości 50%. Tak duża
strata finansowa bardzo osłabiła hiszpańskiego wroga.
Hein wrócił do Holandii w 1629 roku, gdzie okrzyknięto
go bohaterem. Oglądając wiwatujące go tłumy, gdy
stał na balkonie ratusza w Leyden, zwrócił się do
burmistrza: "Teraz chwalą mnie za to, że bez
najmniejszego niebezpieczeństwa zyskałem bogactwo, ale
wcześniej, gdy ryzykowałem życiem w prawdziwej walce,
nawet nie wiedzieli, że istnieję...". Hein był
pierwszym i ostatnim, który zdobył tak dużą część
hiszpańskiej "srebrnej floty".
Po konflikcie z Holenderską Kompanią Zachodnioindyjską
o politykę i płatności za swoje usługi, 26 marca 1629
r. został admirałem porucznikiem Holandii i Fryzji
Zachodniej, a tym samym faktycznym naczelnym dowódcą
skonfederowanej floty holenderskiej, przyjmując za
kapitana bandery na swoim statku flagowym późniejszego
, wielkiego admirała floty holenderskiej, Maartena
Trompa .
Zginął w tym samym roku w kampanii przeciwko tzw.
"Dunkierkom", to jest niezwykle skutecznej
flocie zwerbowanej przez habsburskich kupców i korsarzy
działających z Dunkierki. Tak się złożyło, że jego
flotylla przechwyciła trzy statki korsarzy z Ostendy .
Celowo wprowadził swój okręt flagowy pomiędzy dwa
wrogie statki, aby ostrzelać ich równoczesnymi salwami
z obu burt. Po pół godzinie został trafiony kulą
armatnią w lewe ramię i natychmiast zginął. Został
pochowany w Oude Kerk w Delft - po raz kolejny
rozwiewając wrogą propagandę, że był piratem lub
korsarzem.
Piosenka wychwalająca zdobycie przez admirała Heina
hiszpańskiej "srebrnej floty", napisana w 1844
roku jest nadal śpiewana przez chóry i dzieci w
holenderskiej szkole podstawowej, a także podczas
tradycyjnych biesiad organizowanych przez związki
studenckie na belgijskich uniwersytetach. Jego posąg
stoi w jego rodzinnym Delfshaven (obecnie dzielnicy
Rotterdamu), a drugi w kubańskim mieście Matanzas, w
pobliżu miejsca, w którym miała miejsce bitwa srebrnej
floty.
Pirata
Cofresi (Roberto Cofresí Ramirez de Arellano)
Roberto Cofresí y Ramírez de Arellano (17 czerwca 1791
- 29 marca 1825), lepiej znany jako El Pirata Cofresí ,
był piratem z Portoryko . Urodził się w rodzinie
szlacheckiej, ale trudności polityczne i gospodarcze, z
jakimi borykała się wyspa jako kolonia imperium
hiszpańskiego podczas latynoamerykańskich wojen o
niepodległośćoznaczało, że jego gospodarstwo domowe
było biedne. Cofresí od najmłodszych lat pracował na
morzu, co zaznajomiło go z geografią regionu, ale
zapewniało to jedynie skromną pensję i ostatecznie
zdecydował się porzucić życie marynarza i zostać
piratem. Miał wcześniejsze powiązania z lądową
działalnością przestępczą, ale przyczyna zmiany
zawodu Cofresiego jest nieznana; historycy spekulują,
że mógł pracować jako korsarz na pokładzie El
Scipión , statku należącego do jednego z jego
kuzynów.
U szczytu swojej kariery Cofresí uniknął schwytania
przez statki z Hiszpanii, Wielkiej Kolumbii , Wielkiej
Brytanii, Danii, Francji i Stanów Zjednoczonych.
Dowodził kilkoma jednostkami o małym zanurzeniu,
najbardziej znanym szybkim sześciodziałowym slupem o
nazwie Anne , i przedkładał szybkość i zwrotność
nad siłę ognia. Obsadzał je małymi, rotacyjnymi
załogami, których większość współczesnych
dokumentów liczyła od 10 do 20. Wolał wyprzedzić
swoich prześladowców, ale jego flotylla dwukrotnie
zaatakowała Eskadrę Indii Zachodnich , atakując
szkunery USS Grampus i USS Beagle. Większość
członków załogi rekrutowano lokalnie, chociaż czasami
dołączali do nich mężczyźni z innych Antyli ,
Ameryki Środkowej i Europy. Nigdy nie przyznał się do
morderstwa, ale podobno chwalił się swoimi zbrodniami,
a w wyniku jego grabieży zginęło od 300 do 400 osób,
głównie cudzoziemców.
Pirackie sukcesy Cofresí okazały się zbyt uciążliwe
dla władz lokalnych, które przyjęły międzynarodową
pomoc w schwytaniu pirata; Hiszpania zawarła sojusz z
eskadrą Indii Zachodnich i duńskim rządem Saint Thomas
. 5 marca 1825 roku sojusz zastawił pułapkę, która
zmusiła "Annę" do bitwy morskiej. Po 45
minutach Cofresí porzucił swój statek i uciekł drogą
lądową; został rozpoznany przez mieszkańca, który
wpadł na niego w zasadzkę i zranił go. Cofresí
został schwytany i uwięziony, podejmując ostatnią
nieudaną próbę ucieczki, próbując przekupić
urzędnika częścią ukrytej skrytki ze skarbami. Piraci
zostali wysłani do San Juan w Portoryko , gdzie
krótkotrwały trybunał wojskowy uznał ich za winnych i
skazał na śmierć. 29 marca 1825 r. Cofresí i
większość jego załogi zostali rozstrzelani.
Inspirował historie i mity po swojej śmierci,
najbardziej podkreślając podobną do Robin Hooda
filozofię "kradnij bogatym, dawaj biednym",
która stała się z nim związana na trwałe. Ten
portret stał się legendą, powszechnie uznawaną za
fakt w Puerto Rico i całych Indiach Zachodnich .
Niektóre z tych legend twierdzą, że Cofresí stał
się częścią portorykańskiego ruchu
niepodległościowego i innych inicjatyw
secesjonistycznych, w tym kampanii Simóna Bolívara
przeciwko Hiszpanii. Historyczne i mityczne relacje z
jego życia stały się inspiracją dla piosenek,
wierszy, sztuk teatralnych, książek i filmów. W
Portoryko jaskinie, plaże i inne domniemane kryjówki
lub miejsca zakopanego skarbu zostały nazwane na cześć
Cofresí, a jego imię nosi kurort w pobliżu Puerto
Plata w Republice Dominikany .

Roberto Cofresí y Ramírez de Arellano, aka El Pirata
Cofresí
Black Bellamy
(Samuel Bellamy)
Samuel Bellamy, zwany "Black Sam" Bellamy (ur.
1689 w Hittisleigh, zm. 26 kwietnia 1717) - angielski
marynarz oraz pirat. Złupił ponad 53 statki w
przeciągu niecałego roku, co uczyniło go najbogatszym
piratem w historii. Znany był z okazywania litości
wobec swoich jeńców, przez co nazywany był Księciem
Piratów, a sam porównywał się do Robin Hooda. Swój
pseudonim zawdzięczał temu, że nie nosił peruki, za
to związywał swoje długie, czarne włosy wstążką

"Black ("Czarny") Sam" Bellamy
Woodes Rogers
Woodes Rogers (ur. ok. 1679, zm. 1732 w Nassau) -
brytyjski gubernator Bahamów, a wcześniej korsarz w
służbie brytyjskiej
Bahamska wyspa New Providence stała się w XVII wieku
nominalnie stolicą archipelagu, a jej ośrodkiem (i
jednocześnie schronieniem dla piratów) niewielkie
miasteczko, w roku 1695 nazwane przez holenderskich
kupców Nassau. Od lat 1680., tj. w okresie wojny
brytyjsko-hiszpańskiej Nassau, ze względu na dogodne
kotwicowisko w zatoce, stało się ośrodkiem działania
kaprów brytyjskich, ale rajdy floty hiszpańskiej w
latach 1703-1706 uczyniły bazę bezużyteczną. Gdy
jednak zawarty został traktat pokojowy piraci wrócili.
Jako pierwszy zjawił się Henry Jennings
w roku 1716, a za nim osławiony Edward Thatch, Charles
Vane, Jack Rackam, Benjamin Hornigold i ponad pięciuset
innych morskich rozbójników.
Jednym z bardziej znanych kaprów brytyjskich był Woodes
Rogers, wsławiony m.in. najazdem łupieżczym na
hiszpańskie miasto Guayaquil w Ekwadorze. Po wojnie
wrócił do Anglii i pracy w Admiralicji Gdy do dalekiego
Londynu dotarły wieści o odrodzeniu się pirackiej
bazy, rząd brytyjski zdecydował się podjąć
zdecydowane działania i mianował gubernatorem Bahamów
Rogersa jako człowieka, który na problemie piractwa
znał się najlepiej.
W lipcu 1718 roku trzy okręty wojenne Rogersa weszły do
zatoki w Nassau. Wielu piratów zdołało uciec (Charles
Vane dodatkowo ostrzelał okręt flagowy gubernatora),
wielu jednak (jak Jennings i Hornigold)
skorzystało z amnestii ogłoszonej przez Rogersa i
zeszło z drogi przestępstwa. Wkrótce gubernator
mianował Hornigolda swym zastępcą i głównym łowcą
piratów, co już w grudniu zaowocowało masowymi
wyrokami śmierci.
Bez piratów, którzy sprzedawali tu swe łupy, Nassau
zeszło do roli ubogiej osady rybackiej, mimo wysiłków
gubernatora Rogersa. Dopiero budowa portu i fortyfikacji
oraz sprowadzenie na New Providence kilkutysięcznego
garnizonu poprawiło byt miasteczka. Nigdy już jednak
(aż po gwałtowny rozwój turystyki w XX wieku) nie
osiągnęło takiego bogactwa jak w latach 1716-1718.
Rogers zmarł w Nassau w roku 1732.
[3 kwietnia 1716 roku Henry
Jennings nielegalnie przejął francuski
statek handlowy z pomocą pstrokatej grupy piratów
dowodzonych przez Samuela Bellamy'ego.
Następnie Bellamy ukradł dużą część skarbu i
wymknął się, by dołączyć do Benjamina
Hornigolda, który akurat działał w
okolicy. Atak na neutralną francuską żeglugę
wywołał burzę dyplomatyczną, która ostatecznie
doprowadziła do uznania Jenningsa za pirata przez króla
Jerzego.
Przeniósł swoją działalność do Nassau, gdzie
pozostał wiodącą postacią przez następne dwa lata.
Podobnie jak Hornigold, nie obierał za cel okrętów
angielskich.]

Benjamin Hornigold
[7 kwietnia 1717 roku "Whydah",
"Czarnego Sama" Bellamy,
przejął cztery statki handlowe u wybrzeży Wirginii.
Jak to było w zwyczaju Czarnego Sama Bellamy, zatrzymano
najlepszy statek dla jego rosnącej floty, pozyskano
rekrutów spośród obezwładnionych marynarzy, a pozostałym
jeńcom pozwolono dotrzeć w bezpieczne miejsce. Bellamy
i inny pirat, kapitan Paulgrave Williams,
planowali spotkanie na Block Island, gdzie Williams miał
odwiedzić swoją rodzinę.
Następnie popłynęli na
wschód do Cape Cod, aby
Bellamy mógł odwiedzić swoją 16-letnią dziewczynę.
Niedaleko Block Island Williams splądrował kolejny
statek - bostoński slup, którego kapitan, kapitan Beer,
został umieszczony na pokładzie "Whydah" Bellamy'ego.
W wyniku pirackiego czynu Williamsa dokonanego w
ostatniej chwili w języku angielskim pozostał klasyczny
utwór prozatorski określający buntowniczy styl życia
piratów. Po zatopieniu statku Beer's Vessel i tuż przed
bezpiecznym wyrzuceniem go na brzeg na Block Island,
Bellamy podobno pouczał swojego więźnia, oświadczając,
jak to reprodukuje wiele współczesnych książek:
"Przeklęta moja krew... Cholera, jesteś podstępem
Szczeniaku, podobnie jak wszyscy, którzy poddadzą się
prawom, które bogaci ludzie ustanowili dla własnego
bezpieczeństwa, gdyż tchórzliwe Szczenięta nie mają
odwagi w przeciwnym razie bronić tego, co dostają dzięki
swemu łotrostwu; ale niech was w ogóle: przeklnę ich
za bandę przebiegłych drani, a wy, którzy im służycie,
za paczkę Numskulów o kurzych sercach. Do cholery,
jestem wolnym księciem i mam tyle władzy, aby uczynić
Wojna na całym świecie, jak ten, który ma sto żagli
na morzu i armię liczącą 100 000 ludzi w polu."
To słynne przemówienie,
z jego nutami demokracji, zostało po raz pierwszy
zapisane w książce non-fiction historii piratów
napisany przez Kapitana Johnsona,
pseudonim często przypisywany autorowi Danielowi
Defoe.]

"Black ("Czarny") Sam" Bellamy
Jan Kuna (postać
fikcyjna, polski kaper znany też jako Jan Marten)
Jan Kuna (ps. Marten lub de Marten - od ang. nazwa kuny)
(ur. ok. 1559 r.- zm. 24 lutego 1599 r.) - postać
fikcyjna, gdański kaper w służbie angielskiej,
francuskiej i polskiej, bohater książek Janusza
Meissnera.
Kapitan William
Kidd (Captain Kidd)
William "kapitan" Kidd (ur. 22 stycznia 1645,
zm. 23 maja 1701) - jest uważany za jednego z
najokrutniejszych i najkrwawszych piratów XVII wieku.
Zgodnie z tradycją oskarżany był - jeszcze za życia -
o największe zbrodnie. Bohater wielu mrocznych
opowieści o piratach.
W rzeczywistości Kidd był prawdopodobnie jednym z wielu
korsarzy brytyjskich, grasujących na wodach Atlantyku i
Oceanu Indyjskiego, a jednocześnie ofiarą spisku
korupcyjnego, w który wplątane były najznakomitsze
brytyjskie postaci epoki.
Bully Hayes
William Henry "Bully" Hayes (ur. około roku
1829 w Cleveland, Ohio, zm. w 1877 r.) - pirat grasujący
na Pacyfiku w drugiej połowie XIX wieku, uważany za
"jednego z ostatnich bukanierów". Swój
przydomek "Bully" zyskał dzięki brutalnemu
traktowaniu zarówno przeciwników, jak i członków
własnej załogi, jakkolwiek wobec osób postronnych a
wpływowych oraz kobiet potrafił być ujmujący i
szarmancki.
Karierę rozpoczął jako zwykły marynarz na Wielkich
Jeziorach, ale już w wieku 18 lat zaciągnął się na
żaglowiec płynący z Nowego Jorku do San Francisco. W
Kalifornii rozpoczynała się właśnie słynna
"gorączka złota", więc Hayes - jeden z
nielicznych, którzy nie zeszli z pokładu, robił na
statku zadziwiająco szybką karierę. W ciągu dwóch
lat został bosmanem, a następnie trzecim oficerem,
chociaż nie ukończył żadnej szkoły morskiej. Na
początku lat 50. był już pierwszym oficerem na brygu
Canton wożącym osadników z Nowego Jorku do Australii.
Charles Vane
Charles Vane (ur. w XVII wieku, zm. 22 marca 1721 w Port
Royal)[1] - angielski pirat.
Został piratem w roku 1715 jako członek załogi byłego
bukaniera Henry'ego Jenningsa. Hiszpańska "Srebrna
Armada" uległa zagładzie w czasie huraganu;
większość statków rozbiła się na zachodnim
wybrzeżu Florydy. Jennings w roku 1716 napadał na
obozujących na wybrzeżu rozbitków rabując znaczne
ilości srebra. Operujący z portów na Jamajce Jennings
przeniósł się do New Providence, które było w owym
czasie "stolicą" piractwa na Karaibach, ale
gdy władzę na Bahamach objął gubernator Woodes Rogers
skorzystał w roku 1718 z aktu łaski, osiadł na jednej
z wysp żyjąc ze zdobytych skarbów.
Tymczasem, tuż przed pojawieniem się gubernatora
Rogersa, Charles Vane rozpoczął swą niezależną
"karierę" piracką, zajmując siłą francuski
statek handlowy. Zablokowany w głębi zatoki na New
Providence zrozumiał, że musi wybrać poddanie się lub
ucieczkę. Podpalił więc zdobyty francuski statek i
skierował go wprost na okręt gubernatora. Korzystając
z zamieszania, gdy gubernatorska fregata usiłowała
uniknąć zderzenia z branderem, przemknął się na swej
barkentynie na morze, przy okazji ostrzeliwując
brytyjski okręt i głośno drwiąc z jego załogi.
Wysłane w pościg okręty nie zdołały dopaść Vane'a,
chociaż schwytały kilku innych piratów.
Od tego czasu Vane nabrał zdecydowanej niechęci do
Bahamów i ich gubernatora i napadał statki z New
Providence ile razy znalazł się w pobliżu Bahamów. W
roku 1719 przeniósł się jednak na północ, w pobliże
wybrzeży Karoliny Północnej i Południowej, gdzie
zdobył slup służący mu jako drugi statek flotylli i
miejsce przechowywania łupów. Załoga slupa wkrótce
zdezerterowała, co świadczy o pogarszaniu się
stosunków pomiędzy Vane'em a załogą.
Pod koniec sierpnia gubernator Wirginii Spotswood
wysłał flotyllę okrętów w pościg za Vane'em, ale
zamiast niego schwytały one innego pirata, Stede'ego
Bonneta, grasującego na tych samych wodach.
W czasie pobytu na karoliniańskich wodach Vane spotkał
się z Edwardem Teachem i jego załogą w jego bazie na
wyspie mierzejowej Ocracoke Inlet, gdzie obie załogi
urządziły pijacką orgię z udziałem kobiet z
pobliskiej osady Bath Towne. W październiku Vane
pożeglował w stronę Nowego Jorku, gdzie zagrabił
kilkanaście statków u wybrzeży Long Island, po czym
wrócił na południe, by sprzedać swą zdobycz.
Na początku roku 1720 pojawił się ponownie na
Karaibach, gdzie w marcu doszło do awantury między nim
a załogą (chodziło rzekomo o tchórzostwo Vane'a). W
rezultacie załoga mianowała kapitanem Jacka Rackama,
bardziej znanego jako Calico Jack; Vane i kilku lojalnych
wobec niego piratów przesiadło się na mały slup, by
rozpocząć wszystko od początku. Na początku mu się
udawało, zrabował nawet kilka małych statków, ale w
końcu padł ofiarą huraganu u wybrzeży Hondurasu.
Statek został wyrzucony na brzeg niewielkiej wysepki,
gdzie Vane i jedyny pozostały przy życiu pirat z jego
załogi spędzili kilka miesięcy oczekując na ratunek.
Dopiero pod koniec września zabrał ich przepływający
w pobliżu statek. Na nieszczęście dla Vane'a jeden z
członków załogi rozpoznał go; w rezultacie obaj
"uratowani" trafili do zamkniętego na klucz
pomieszczenia, dowiezieni do Port Royal, gdzie stanęli
przed sądem.
Obu piratów powieszono. Vane został skazany w Spanish
Town na Jamajce i stracony 22 marca 1721 r. na Gun Cay w
pobliżu Port Royal
Peter Easton
Peter Easton (ur. ok. 1570, zm. 1620 lub później) -
był z pochodzenia chłopem z Somerset. Dowodził w 1612
roku piracką flotą, złożoną z dwudziestu pięciu
żaglowców, grasujących po Morzu Śródziemnym. U
szczytu swej potęgi terroryzował Kanał Bristolski,
łupił francuskie, holenderskie i portugalskie floty
rybackie, poławiające dorsze u brzegów Nowej
Fundlandii. Swe załogi uzupełniał spośród rybaków,
życie zakończył godnie, gdyż osiadł w Villefranche
pod opieką księcia Sabaudii, nabył tam włości,
dające mu tytuł markiza i ożenił się z
arystokratką.
Klaas Compaan
Claes Gerritszoon Compaen znany również jako Klaas
Compaan (ur. w 1587 roku, zm. 25 lutego 1660 roku) -
holenderski pirat, pochodzący z prowincji Zaandam.
Jako korsarz przechwytywał statki u wybrzeży Europy
oraz w basenie Morza Śródziemnego oraz w Afryce
Zachodniej.
Wyruszając w morze wyrzucił za burtę Biblię,
różaniec i dziennik okrętowy, aby działać swobodnie,
bez wyrzutów sumienia
Ching Shih (Shi
Yang)
Ching Shih, Zheng Shi (ur. 1775, zm. 1844), znana
również jako Zheng Yisao (chin. upr. ???, chin. trad.
???, pinyin Zheng Yisao) - chińska piratka.
François
l'Olonnais
François l'Olonnais (właściwie Jean-David Nau; ur. ok.
1630 w Les Sables-d'Olonne, zm. 1669) - francuski
bukanier, jeden z najsławniejszych piratów karaibskich.
Pochodzący z Les Sables-d'Olonne (stąd przydomek
l'Olonnais) przybył do Ameryki jako pracownik najemny
Francuskiej Kompanii Zachodnioindyjskiej. Zarówno
Francuzi, jak i Anglicy praktykowali wówczas system
półniewolniczej pracy ubogich emigrantów, którzy w
zamian za przewiezienie do kolonii amerykańskich, byli
zobowiązani odpracować kilka lat w posiadłościach
kompanii. François l'Olonnais pracował przez trzy lata
jako sługa francuskiego gubernatora Tortugi.
Gdy skończył się czas kontraktu, pracownicy tacy
otrzymywali minimalne środki, wystarczające do
przeżycia i mieli sobie radzić jako samodzielni
osadnicy. Dotychczasowy pan l'Olonnais docenił odwagę
byłego sługi, i dał mu do dyspozycji statek z
załogą; niestety pierwsza wyprawa podjęta przez
l'Olonnais omal nie skończyła się dla niego fatalnie:
rozbiwszy się na brzegach Jukatanu, stracił całą
niemal załogę (wybitą przez Hiszpanów); sam
l'Olonnais przeżył, skutecznie udając trupa. W nocy
zakradł się do Campeche i namówiwszy do współpracy
kilku czarnych niewolników, odpłynął skradzioną
przez nich łodzią. Z tą załogą dotarł z powrotem do
Tortugi, przebywszy ponad 2000 km
W kwietniu 1666 r. l'Olonnais, zebrawszy 660 ludzi na
ośmiu statkach, wyruszył przeciw Maracaibo. Wpierw
zasadził się koło cieśniny Mona, gdzie w lecie
przechwycił szesnastodziałowy hiszpański galeon z
bogatym ładunkiem kakao; odesławszy go do Tortugi,
czatował dalej i zdobył kolejny, uzbrojony w 8 armat,
statek wiozący żołd dla hiszpańskich żołnierzy. Po
powrocie pierwszej jednostki l'Olonnais wyruszył z
całą flotyllą przeciw Maracaibo i jesienią przybył
pod miasto. Dzięki zaskoczeniu, po trzech godzinach
walki, wziął szturmem fort broniący dostępu do laguny
(była to stosunkowo słaba fortyfikacja ziemna,
uzbrojona w 16 dział). Dwa dni później piraci przybyli
do miasta; czas ten wystarczył na ucieczkę części
mieszkańców miasta, na których piraci przez następne
dni polowali w okolicznych lasach, a schwytanych
torturowali tak długo, aż ci przyznali, gdzie ukryli
swoje kosztowności. Po dwutygodniowej okupacji
Maracaibo, bukanierzy przepłynęli przez jezioro i
uderzyli na miasto Gibraltar. Mimo zaciekłej obrony
(straty po stronie piratów wyniosły 40 zabitych i 30
rannych), zdobyli je i wymusili wysoki okup groźbą
spalenia obydwu miast; łącznie zrabowali ok. 260 tys.
pesos, z którymi wrócili na Île-a-Vache. Następnie
l'Olonnais popłynął na Jamajkę, gdzie sprzedał
12-działową, 80-tonową brygantynę Roche Braziliano, i
wreszcie triumfalnie wrócił na Tortugę.
Według Alexandre Exquemelina zebrał następnie
niewielką grupę ludzi, z którymi napadł na
niewielką, ale zamożną wioskę na Kubie. Atak ten nie
przyniósł oczekiwanych zysków, na domiar złego
Hiszpanie wysłali przeciw niemu silny okręt. Choć
piratów było dwudziestu, a Hiszpanów 90, atakując z
zaskoczenia o świcie, ludzie l'Olonnais zdobyli
hiszpańską jednostkę i wymordowali załogę; na statku
tym l'Olonnais odbył następnie kilka zyskownych rejsów
kupieckich. Według Davida Marleya wioską tą miało
być Juan de los Remedios, a wydarzenie miało mieć
miejsce w sierpniu 1667.
W 1668 l'Olonnais zgromadził 700 bukanierów, duży
okręt zdobyty w Maracaibo i pięć mniejszych jednostek
z zamiarem zdobycia Granady; po drodze jednak napotkał
sztil i zdryfował wzdłuż wybrzeży Hondurasu. Przez
długi czas piraci nie mogli znaleźć żadnej zdobyczy;
wreszcie, wobec braku żywności, zdecydowali się
napaść na miasto Puerto de Caballos. Oprócz zajęcia
miasta, wzięli tam statek z 24 większymi działami i 16
małymi falkonetami. Atak się powiódł, więc
postanowili zdobyć większe i bogatsze San Pedro Sula.
Marsz w głąb lądu został przerwany po skutecznie
odpartej hiszpańskiej zasadzce. François l'Olonnais
wziął jeńców na tortury: jednemu miał wyrwać serce,
wgryźć się w nie zębami i grozić, że wszystkich tak
potraktuje; wyjawili mu więc informacje o alternatywnej
drodze do miasta, ale okazała się zbyt trudna. Piracka
ekspedycja dotarła więc do miasta głównym szlakiem.
Początkowy szturm został odparty, ale ostatecznie
mieszkańcy zawarli z piratami umowę, na mocy której
opuścili miasto, wydając je napastnikom, którzy
złupili i spalili je do gruntu.
Powróciwszy do portu l'Olonnais dowiedział się, że
wkrótce przypłynąć ma duży hiszpański galeon,
minęły jednak trzy miesiące, zanim rozstawione pikiety
zaalarmowały o jego przybyciu. Jednostka była silnie
uzbrojona (42 działa) i odparła pierwszy atak piratów,
którzy w końcu zdobyli ją abordażem; galeon został
jednak już wcześniej rozładowany, więc skromny łup
mocno ich rozczarował. Naua opuścili jego główni
sprzymierzeńcy, Van Klijn i Pierre le Picard, na domiar
złego zdobyty galeon miał kiepskie właściwości
żeglugowe i rozbił się wśród Wysp Perłowych na
wschód od Cabo Gracias a Dios. Przez pół roku piraci
mieszkali na brzegu, uprawiając ziemię i budując
szalupę z resztek statku. Na jednostce tej l'Olonnais
wyprawił się, by zdobyć więcej łodzi, został jednak
odparty przez Hiszpanów. Poszukując innych łodzi,
dopłynął aż do zatoki Darién, gdzie jego grupa
została wymordowana przez miejscowych Indian.
François l'Olonnais miał używać bandery
wyobrażającej kościotrupa podającego klepsydrę
piratowi.
Laurens de Graaf
Laurens Cornelis Boudewijn de Graaf (ok. 1653 - 24 maja
1704) był holenderskim piratem , najemnikiem i oficerem
marynarki wojennej w służbie francuskiej kolonii
Saint-Domingue pod koniec XVII i na początku XVIII
wieku.
Był również znany jako Laurencillo lub Lorencillo lub
po prostu El Griffe (hiszpański), Sieur de Baldran lub
po prostu Laurent de Graff (francuski) i Gesel van de
West (holenderski; "Scourge of the West" ).
Henry Morgan , gubernator Jamajki , określił go jako
"wielkiego i złośliwego pirata" . De Graaf
został opisany jako wysoki, blondyn, z wąsami i
przystojny.
Niektórzy Hiszpanie uważali, że był rzeczywistym
diabłem wcielonym.

Laurensa de Graaf, znany również jako Lorencillo
Nicholas van Hoorn
Nicholas van Hoorn (ok. 1635 we Vlissingen - pochowany 24
czerwca 1683 na Isla Mujeres ) był marynarzem handlowym,
korsarzem i piratem . Urodził się w Holandii i zmarł w
pobliżu Veracruz po tym, jak został ranny na Isla de
Sacrificios . Nikolaas lub Klaas był zaangażowany w
holenderską służbę kupiecką od około 1655 do 1659,
a następnie kupił statek za swoje oszczędności. Wraz
z grupą lekkoduchów i zawadiaków, których
zaciągnął, stał się postrachem handlu Republiki
Holenderskiej i Imperium Hiszpańskiego. Później
dowodził na kilku statkach i zyskał taki rozgłos, że
niektóre rządy chciały go zatrudnić przeciwko swoim
wrogom.
Roche Braziliano
Roche Braziliano (czasami pisane Rock , Roch , Roc ,
Roque , Brazilliano , Brasiliaan lub Brasiliano ) (ok.
1630 - zniknął ok. 1671) był holenderskim piratem
urodzonym w mieście Groningen. Jego kariera pirata
trwała od 1654 roku do jego zniknięcia około 1671
roku. Po raz pierwszy został rozsławiony w książce
Alexandre'a Exquemelina z 1678 roku The Buccaneers of
America; Exquemelin nie znał prawdziwego nazwiska
Braziliano, ale historycy odkryli, że prawdopodobnie
urodził się jako Gerrit Gerritszoon i że wraz z
rodzicami przeniósł się do kontrolowanej przez
Holendrów Brazylii . Jest znany jako "Roche
Braziliano", co w języku angielskim oznacza
"Rock the Brazilian ", ze względu na jego
długie wygnanie do Brazylii.
Roche Braziliano był notorycznie okrutnym korsarzem ,
który działał w Port Royal na Jamajce . Był korsarzem
w Bahia w Brazylii , zanim przeniósł się do Port Royal
w 1654 roku. Poprowadził bunt i przyjął życie
korsarza. Podczas swojej pierwszej przygody zdobył
statek o ogromnej wartości i bezpiecznie sprowadził go
z powrotem na Jamajkę. W końcu został złapany i
wysłany do Hiszpanii , ale uciekł z groźbami zemsty ze
strony swoich zwolenników. Wkrótce wznowił karierę
kryminalną, kupując nowy statek od kolegi pirata
François l'Olonnais , a później żeglując w
towarzystwie Sir Henry'ego Morganai między innymi Joseph
Bradley . Pierwszy oficer Braziliano, Żółci , został
w końcu samodzielnym kapitanem, żeglując z Braziliano,
Morganem i innymi w rajdach przeciwko Hiszpanom.
Pijany i rozpustny Braziliano groził, że zastrzeli
każdego, kto z nim nie pije. Upiekł żywcem dwóch
hiszpańskich rolników na drewnianych rożnach po tym,
jak odmówili oddania świń . Traktował swoich
hiszpańskich więźniów barbarzyńsko, zazwyczaj
odcinając im kończyny lub piecząc je żywcem nad
ogniem.
Po 1671 roku słuch o nim zaginął. Do dziś nikt nie
wie, co się stało z holenderskim piratem. To, czy on
(oraz jego statek i ludzie) zginął na morzu podczas
silnego sztormu, czy został potajemnie schwytany, czy
może przeszedł na emeryturę i do końca życia żył
anonimowo, jest kwestią dyskusyjną.
Henry Every
Henry Every, także Avery, lub Evory, znany także jako
Long Ben - angielski pirat żyjący w drugiej połowie
XVII wieku. Na początku lat 90. pływał w załodze
statku niewolniczego pomiędzy Afryką a Ameryką
Północną. O jego wcześniejszej aktywności pirackiej
nie ma informacji.
W roku 1694 znalazł się w randze pierwszego oficera na
Charlesie, okręcie korsarskim w służbie hiszpańskiej
z zadaniem działania przeciwko francuskiej kolonii na
Martynice. Z powodu nieuczciwego traktowania, bardzo
rygorystycznych warunków, niemożności porozumienia z
kapitanem i ogromnych zaległości w wypłacaniu żołdu,
6 maja 1694 roku Every stanął na czele buntu załogi i
został wybrany kapitanem. Nowy piracki statek, teraz
nazwany Fancy, pożeglował na południe wzdłuż
wybrzeży Afryki, napadając po drodze cztery jednostki,
w tym także francuskiego pirata wracającego z
łupieżczej wyprawy. Znalazłszy się w pobliżu
Przylądka Dobrej Nadziei Every napisał do angielskich
gazet list z zapewnieniami o swej lojalności wobec
Królestwa Anglii i Republiki Zjednoczonych Prowincji.
Znanych
międzynarodowo piratów (zwłaszcza w krajach
anglosaskich zawiera następująca strona:
http://brethrencoast.com/Pirate_Biographies.html
Biografie piratów

Na przestrzeni dziejów
piraci nękali i terroryzowali praktycznie wszystkie
kraje i cywilizacje, które zajmowały się żeglugą i
handlem.
Ta strona dotyczy
głównie tych, które działały w czasie Złotego
Wieku Piractwa.
Niektórzy z tych piratów stali się dość zamożni,
kradnąc skarby i ładunki wysyłane do iz Nowego
Świata. Przede wszystkim w rejonie Karaibów, często
nazywanym Spanish Main.
W tym czasie Port Royal na Jamajce stał się
nieoficjalną przystanią piratów w regionie. Również
w tym czasie w historii piractwo w zachodniej części
świata osiągnęło swój szczyt. Wiele z najbardziej
znanych postaci pirackich (Blackbeard, Every,
Bellamy, itp.) zyskało w tej epoce
niesławę.
Na przestrzeni
wieków o niektórych z tych łobuzów powiedziano tak
wiele historii, że czasami może być trudno odróżnić
prawdę od fikcji i jak bardzo ich legendy zostały
upiększone z biegiem czasu.
Poniżej znajdują się biografie niektórych z
najbardziej znanych piratów, korsarzy, korsarzy,
korsarzy i innych osób zaangażowanych w piractwo i
działalność związaną z piractwem, w tym zarówno
kapitanów, jak i prominentnych członków załogi.
Czytając poniższe biografie piratów, przekonasz się,
że większość tych słynnych piratów miała bardzo
krótkie kariery. Większość trwała zaledwie kilka
krótkich lat, które zakończyły się ich śmiercią.
Być może naprawdę odnoszący sukcesy piraci byli tymi,
którzy byli w stanie plądrować i plądrować,
zachowując jednocześnie niski profil w cieniu
zapomnienia.... o krok przed władzami.
KLIKNIJ NA
NAZWĘ PIRATA PONIŻEJ, ABY ZOBACZYĆ BIOGRAFIĘ
* Thomas Anstis - Ten
znany pirat żeglował z najlepszymi z nich.
* Samuel Bellamy - Znany
ze swoich pamiętnych przemówień i ekstrawaganckiego
charakteru.

"Black ("Czarny") Sam" Bellamy
* Czarnobrody -
Najbardziej niesławny pirat złotego wieku.
* Czarny Cezar (Black
Cezar) -Zbiegły niewolnik został piratem, później
jednym z najbardziej zaufanych oficerów Czarnobrodego.
* Stedt Bonnet -
nazywany "The Gentleman Pirate", urodził się
w zamożnej rodzinie, zanim popadł w piractwo.
* Anne Bonny - Była
najbardziej znaną piratką.
* John Bowen - Był
aktywny na Oceanie Indyjskim, pływał z kilkoma innymi
znanymi piratami.
* Joseph Bradish -
Bardziej złodziej niż prawdziwy pirat.
* Roche Braziliano -
Znany z wielkiego okrucieństwa i sadyzmu, zwłaszcza
wobec Hiszpanów.

* John Callice - Ten
facet miał chyba dziewięć żyć.
* Dirk Chivers -
Buntownik, który został piratem, aktywny na Morzu
Czerwonym i Oceanie Indyjskim.
* Christopher Condent -
Dożył emerytury w wielkim stylu.
* John Coxon - Jeden z
najbardziej szczęśliwych i znanych piratów.
* Howell Davis - Sprytny
i czarujący łobuz, który spotyka przedwczesny koniec.
* Laurens de Graff -
Określony jako "wielki i złośliwy pirat"
przez Sir Henry'ego Morgana
* Michel de Grammont -
Znany z atakowania dużych hiszpańskich miast na
Karaibach.
* Benito de Soto -
bezwzględny łajdak, który za swoje czyny spotyka
stosowny koniec.
* John Derdrake - Alias
??"Jack of the Baltic".
* Jean Thomas Dulaien -
najbardziej znany w historii ze swoich autentycznych
artykułów pirackich i czarnej flagi.
* Peter Easton -
Niezwykle odnoszący sukcesy pirat z XVII wieku.
* Edward England - Mówi
się, że był wzorem dla postaci Roberta Louisa
Stevensona, Długiego Johna Silvera.
* John Evans - Miał
krótką, ale interesującą karierę jako pirat.
* Henry Every - Według
wszelkich relacji Every był najbardziej znanym piratem
swoich czasów.
* William Fly -
Buntownik, który na krótko najechał na amerykańskie
wybrzeże.
* John Gow - Jego
krótka kariera piracka nie zasłużyła na sławę,
którą osiągnął.
* John Halsey - Pirat z
początku XVIII wieku działający na Oceanie Atlantyckim
i Oceanie Indyjskim.
* Benjamin Hornigold -
Kaper został piratem, potem łowcą piratów.

Benjamin Hornigold
* Walter Kennedy -
Wygląda na to, że ten facet był lepszym złodziejem
niż pirat.
* William Kidd - O tym
nieszczęśniku napisano wiele historii.
* John King - Był
jednym z najmłodszych znanych piratów w historii.
* Olivier Levasseur -
Nazywany "la Buse" (Myszołów) ze względu na
szybkość, z jaką atakował swoje cele.
* Francois l'Olonnais -
Uchodzi za jednego z najbardziej bezwzględnych i
sadystycznych piratów.
* George Lowther -
przywódca buntu statku niewolników, który zwrócił
się do piractwa.
* Edward Mansvelt -
holenderski korsarz znany jako Admirał Braci Wybrzeża.
* James Misson - Jego
historia jest dziś uważana przez wielu za fikcyjną.
* Sir Henry Morgan -
Pirat czy patriota? Sam decydujesz.
* Christopher Myngs -
Zainspirował wielu łotrzyków do pójścia w jego
ślady.
* Nathaniel North -
pechowy pirat, który spotkał smutny koniec.
* Thomas Paine -
amerykański korsarz, który najechał kilka osad w
Indiach Zachodnich.
* Manuel Rivero Pardal -
odnoszący sukcesy portugalski korsarz w służbie
Hiszpanii.
* John Quelch - Czy
pierwsza osoba została oskarżona o piractwo poza
Anglią przez Prawo Admiralicji.
* Mary Read - Może nie
tak znana jak Anne Bonny, ale równie interesująca.
* Jack Rackham -
najbardziej znany ze swoich wyczynów z Anne Bonny i Mary
Read.
* Bartholomew Roberts -
Ostatni piraci wielkiego wieku i prawdopodobnie najlepsi
z nich.
* Bartholomew Sharp -
Splądrowano dwadzieścia pięć hiszpańskich statków i
liczne małe miasteczka.
* Simon Simonson - Miał
bardzo dobrą karierę piracką na wybrzeżu
barbarzyńskim.
* Thomas Tew -
Utalentowany pirat, który oszukał szubienicę
czekającą na niego w Doku Egzekucyjnym.
* Charles Vane - Miał
krótką, ale głośną karierę.
* Richard Worley - Ten
mały pirat miał wielkie ambicje.
* Emanuel Wynne -
Uważany jest za pierwszego pirata, który wywieszał
flagę z czaszką i skrzyżowanymi kośćmi.


Inne strony internetowe na temat
sylwetek piratów (w j. ang)
* Anne Bonny - Historia
tej najsłynniejszej piratki.
* Pirat Czarnobrody -
Strona zawiera biografię i informacje o jego statku
Queen Anne's Revenge.
* Królestwo Czarnobrodego - Wszystko o tym najsłynniejszym piracie w
historii.
* Sir Francis Drake and the Golden Hind - O tej XVI-wiecznej wyprawie odkrywców
dookoła świata.
Słynni
Piraci - Biografie niesławnych
rabusiów morskich.
* Słynni Piraci w Historii - Historie ze Złotego Wieku Piractwa.
* Znani piraci i korsarze
- krótkie biografie historycznych łotrów.
* Znani Piraci Kobiet -
Imponująca lista prawdziwych i fikcyjnych piekieł
morskich.
* Historia
piractwa - Ma kilka dobrych
biografii piratów.
William Kidd -
biografia tego o słynnego łotra
William Kidd, Scottish Pirate - kolejna strona biografii Kidda.
* Jean Laffite, Enigma and Legend - opisuje jego słynne życie i czasy.
* Francois L'Olonnais - Jean David Nau - Biografia tego niesławnego francuskiego
pirata.
Henry Morgan -
biografia tego słynnego korsarza.
* Henry Morgan: Greatest of the Privateers - Kolejna biografia Sir Morgana.
* Piraci Wiedzy - Strona
z biografiami i innymi informacjami.
* Królowa Piratów Grace O'Malley - Oficjalna strona Anne Chambers, autorki
Granuaile: Irlandzkiej Królowej Piratów
* Mary Read: Kobieta
czynu - Szczegóły dotyczące pirackiej tradycji i
tajemnicy otaczającej Mary Read.
* Bartholomew Roberts -
biografia osławionego Czarnego Barta.
* Bartholomew Roberts -
Kolejna biografia tego księcia piratów.
* Cheng I Sao -
biografia o tej potężnej piratce.
* Kobiety w piractwie -
doskonałe źródło informacji na ten temat.

|