![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Statki piratów
Zobacz: Typy
statków pirackich,
Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi
Sławne statki
pirackie
| Adventure
Galley | Bachelor's
Delight | Delight |
Fancy |
Fortune | Golden
Hind | Good
Fortune | Happy
Delivery | Liberty |
Little Ranger |
Loyal Fortune | Mocha |
Santissima Trinidad | Zemsta
Królowej Anny | Ranger |
Revenge | Rover |
Royal
fortune | Royal
James | Sea
King | Whydah |
Adventure Galley TłoAdventure Galley, znany również jako Adventure, był angielskim żaglowcem, którego kapitanem był William Kidd, osławiony korsarz. Był typem statku hybrydowego, który łączył żagle
z ożaglowaniem kwadratowym i wiosłami, co zapewniało
jego zwrotność zarówno w wietrznych, jak i spokojnych
warunkach. Między kwietniem 1696 a kwietniem 1698 przebyła
tysiące mil przez Atlantyk i Ocean Indyjski w
poszukiwaniu piratów, ale nie udało jej się ich
znaleźć aż do końca swoich podróży. Charles Galley, współczesny statek o konstrukcji
porównywalnej do Adventure Galley. Pozwoliło jej to na osiągnięcie 14 węzłów (26 km/h; 16 mil/h) pod pełnymi żaglami i 3 węzłów (5,6 km/h; 3,5 mil/h) pod wiosłem. Chociaż wiosłowanie było powolne, umożliwiało statkowi manewrowanie pod wiatr lub w spokojnych warunkach, gdzie inne statki opierające się wyłącznie na żaglach nie mogły poczynić żadnego postępu. Wiele brytyjskich okrętów wojennych zbudowano według podobnych projektów, bazując na wnioskach wyciągniętych z wojen z piratami berberyjskimi w Afryce Północnej, których galery okazały się groźnymi przeciwnikami, a kompanie handlowe takie jak Kompania Wschodnioindyjska (EIC) również budowały fregaty wiosłowe. [3] Stocznia zamkowa, w której zbudowano Adventure Galley, była jedną z największych prywatnych stoczni w Anglii i była dostawcą statków dla EIC. [4] Galera Przygód była dobrze uzbrojona w zestaw 32 dział (saker lub lekka armata).[3] Nie jest jasne, czy w rzeczywistości był to nowy statek, czy też pierwotnie był przeznaczony dla marynarki wojennej; mógł być statkiem handlowym w remoncie w stoczni Castle, zanim został przejęty przez konsorcjum Kidda. Nie wydaje się być szczególnie dobrze zbudowany, sądząc po problemach, z jakimi borykał się Kidd w związku z jej zdolnością do żeglugi podczas jej krótkiej kariery w jego służbie. Nierzadko zdarzało się, że stocznie szły na skróty i stosowały materiały niespełniające norm, a różnicę w kosztach uznawały za dodatkowy zysk.[5] Chociaż nie zachował się żaden obraz Adventure Galley, HMS Charles Galley, który został utrwalony na współczesnych malowidłach, stanowi dobry przykład tego, jak Anglicy przystosowali projekt fregaty wiosłowej do działań wojennych.[3] Podróże Adventure Galley[edytuj]Mapa Adventure Galley?? Po opuszczeniu Deptford 6 kwietnia 1696 r.[6] Kidd przywiózł Adventure Galley wzdłuż wybrzeża do Plymouth w południowo-zachodniej Anglii. Stamtąd wypłynął 23 kwietnia, kierując się do Nowego Jorku i dotarł do miasta około 4 lipca. Statkowi towarzyszył francuski statek rybacki, który Kidd schwytał podczas przeprawy przez Atlantyk. Kazał potępić francuską łódź w Nowym Jorku jako nagrodę, zwerbował więcej członków załogi i 6 września ponownie wypłynął, kierując się na Ocean Indyjski. Adventure Galley zawinął na Maderę (dotarcie do celu 8 października) i Boa Vista na Wyspach Zielonego Przylądka (19 października), aby odebrać po drodze zapasy. Długa podróż wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki i wokół Przylądka Dobrej Nadziei zajęła resztę roku i dopiero 27 stycznia 1697 roku Adventure Galley dotarła na ląd w Tuléar (obecnie Toliara na Madagaskarze). Adventure Galley potrzebował świeżych żagli i olinowania. Fakt, że obecne zaopatrzenie statku wystarczyło na zaledwie osiem miesięcy, sugeruje, że stocznia mogła zainstalować sprzęt niespełniający norm. Po miesięcznym pobycie w Tuléar "Adventure Galley" popłynął 18 marca do Johanny (obecnie Anjouan) na Komorach, gdzie często remontowano statki Kompanii Wschodnioindyjskiej. Jednak Kidd nie był w stanie uzyskać kredytu od lokalnych kupców na zakup nowego olinowania lub żagli i zamiast tego zdecydował się zabrać Adventure Galley na inną wyspę - Majottę lub Mohéli - w celu pielęgnacji i oczyszczenia kadłuba z inkrustowanych pąkli i chwastów. Udało się to osiągnąć w ciągu miesiąca, ale aż jedna trzecia załogi zmarła w wyniku wybuchu choroby epidemicznej, prawdopodobnie malarii lub żółtej febry. Kidd popłynął z powrotem do Johanny, aby znaleźć zastępczych członków załogi i tym razem był w stanie zdobyć uznanie za nowe żagle i takielunek. Według zeznań Kidda "wypłynął do Indii" 25 kwietnia 1697 roku. Do tej pory przebywał rok poza Londynem i nie miał żadnych nagród pieniężnych do pokazania za swoje wysiłki. Nie udało mu się znaleźć żadnych piratów i sam zajął się piractwem. Adventure Galley nie udał się od razu do Indii, ale udał się do cieśniny Bab el-Mandeb u ujścia Morza Czerwonego, gdzie podobno bezskutecznie próbował zaatakować konwój Mogołów. We wrześniu 1697 roku Adventure Galley przybył na wybrzeże Malabar w Indiach, gdzie Kiddowi w końcu udało się schwytać dwa statki przepływające pod francuskimi przełęczami - parę kupców, Rouparelle i Quedah Merchant. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Kupiec z Rouparelle i Quedah. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Kupiec z Rouparelle i Quedah. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Roberta Culliforda i zatonął w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Roberta Culliforda i zatonął w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Dane techniczneNazwa: Galera przygodowa Konstruktor: William Castle, Deptford? Koszt: 8000 funtów szterlingów Zwodowanie: 4 grudnia 1695 Los: Zatopiony, kwiecień 1698 Charakterystyka ogólna Klasa i typ: fregata wiosłowa Tony burthen: 287 Długość: 124 stóp (38 m) (stępka) Belka: 28 stóp (8,5 m) ) Zanurzenie: 9 stóp (2,7 m) Napęd: żagle, jeden rząd wioseł Plan żagla: takielunek statku Prędkość: 14 węzłów (16 mil na godzinę; 26 km/h) pod pełnymi żaglami 3 węzły (3,5 mil na godzinę; 5,6 km/h) pod wiosłem, bez wiatrKomplet: 160 ludzi Uzbrojenie: 34 lekkie armaty Dowodzona przez szkockiego żeglarza Williama Kidda, 287-tonowa, trójmasztowa Adventure Galley została zwodowana wzdłuż Tamizy w 1695 roku. W ramach przedsięwzięcia zaplanowanego przez pułkownika Nowego Jorku Roberta Livingstona w celu powstrzymania ataków na Brytyjczyków statki w Indiach Wschodnich, Kidd otrzymał polecenie polowania na piratów i wrogie statki francuskie oraz kradzieży ich skarbów i towarów. Aby ułatwić misję, która była finansowana głównie przez wybitnych angielskich szlachciców, Adventure Galley została wyposażona w 34 działa i 23 wiosła do manewrowania statkiem przy spokojnym wietrze. Polowanie na piratów, jak się okazało, nie było łatwe. Kidd zgodził się spłacić inwestycję, jeśli nie zwróci żadnego skarbu, a gdy odnalezienie piratów okazało się zbyt trudne, uciekł się do atakowania sojuszniczych statków. Kidd porzucił Adventure Galley, w której powstał zgniły kadłub, u wybrzeży Madagaskaru w 1698 roku. Miał nadzieję, że otrzyma ułaskawienie od Livingstona w Nowym Jorku, ale wrócił do Londynu, uznany za winnego piractwa i stracony w 1701 roku. Charles Galley - Willem van de Velde (XVII wiek) * * * Słynne statki pirackie
|
z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)