Statki piratów
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi

Sławne statki pirackie
 | Adventure Galley | Bachelor's Delight | Delight | Fancy | Fortune | Golden Hind | Good Fortune | Happy Delivery | Liberty | Little Ranger | Loyal Fortune | Mocha | Santissima Trinidad | Zemsta Królowej Anny | Ranger | Revenge | Rover | Royal fortune | Royal James | Sea King | Whydah |

Adventure Galley


Tło

Adventure Galley, znany również jako Adventure, był angielskim żaglowcem, którego kapitanem był William Kidd, osławiony korsarz.

Był typem statku hybrydowego, który łączył żagle z ożaglowaniem kwadratowym i wiosłami, co zapewniało jego zwrotność zarówno w wietrznych, jak i spokojnych warunkach.
Statek zwodowano pod koniec 1695 roku, a rok później został zakupiony przez Kidda, aby służyć w jego przedsięwzięciu korsarskim.

Między kwietniem 1696 a kwietniem 1698 przebyła tysiące mil przez Atlantyk i Ocean Indyjski w poszukiwaniu piratów, ale nie udało jej się ich znaleźć aż do końca swoich podróży.
Zamiast tego sam Kidd stał się piratem w desperacji, nie zdobywając żadnych nagród. Adventure Galley udało się schwytać dwa statki u wybrzeży Indii i sprowadzić je z powrotem na Madagaskar, ale wiosną 1698 roku kadłub statku stał się tak zgniły i nieszczelny, że nie nadawał się już do żeglugi. Został pozbawiony wszystkiego, co ruchome i zatopiony u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Jej szczątków nie udało się jeszcze zlokalizować. Projekt i zakup Statek został zakupiony dla Kidda przez konsorcjum inwestorów, którzy poparli plan polowania na piratów, odzyskiwania ich łupów i redystrybucji między inwestorami. Pozyskał wsparcie Richarda Coote'a, pierwszego hrabiego Bellomont i generalnego gubernatora brytyjskiej prowincji Nowy Jork oraz ambitnego Roberta Livingstona Młodszego, późniejszego burmistrza Albany w stanie Nowy Jork. Dzięki wsparciu Coote'a Kidd otrzymał od króla Wilhelma III zlecenie działania jako korsarz. Pozostali inwestorzy, którzy przystąpili do projektu po jego akceptacji króla, to hrabia Oksfordu, hrabia Romney, książę Shrewsbury, lord kanclerz, sir Edmund Harrison i John Somers.
Sam król nie był inwestorem, niemniej jednak był uprawniony do jednej dziesiątej wpływów.

Charles Galley, współczesny statek o konstrukcji porównywalnej do Adventure Galley.
Statek został zakupiony za 8000 funtów (obecnie 968 571 funtów) w sierpniu 1696 roku. Został zwodowany 4 grudnia 1695 roku ze stoczni kapitana Williama Castle'a w Deptford na obrzeżach Londynu.
Jej projekt łączył żagle i wiosła, co było niezwykłą kombinacją ówczesnych okrętów wojennych, obejmującą trzy maszty z ożaglowaniem statku i dwa rzędy wioseł.

Pozwoliło jej to na osiągnięcie 14 węzłów (26 km/h; 16 mil/h) pod pełnymi żaglami i 3 węzłów (5,6 km/h; 3,5 mil/h) pod wiosłem. Chociaż wiosłowanie było powolne, umożliwiało statkowi manewrowanie pod wiatr lub w spokojnych warunkach, gdzie inne statki opierające się wyłącznie na żaglach nie mogły poczynić żadnego postępu. Wiele brytyjskich okrętów wojennych zbudowano według podobnych projektów, bazując na wnioskach wyciągniętych z wojen z piratami berberyjskimi w Afryce Północnej, których galery okazały się groźnymi przeciwnikami, a kompanie handlowe takie jak Kompania Wschodnioindyjska (EIC) również budowały fregaty wiosłowe. [3] Stocznia zamkowa, w której zbudowano Adventure Galley, była jedną z największych prywatnych stoczni w Anglii i była dostawcą statków dla EIC. [4] Galera Przygód była dobrze uzbrojona w zestaw 32 dział (saker lub lekka armata).[3] Nie jest jasne, czy w rzeczywistości był to nowy statek, czy też pierwotnie był przeznaczony dla marynarki wojennej; mógł być statkiem handlowym w remoncie w stoczni Castle, zanim został przejęty przez konsorcjum Kidda. Nie wydaje się być szczególnie dobrze zbudowany, sądząc po problemach, z jakimi borykał się Kidd w związku z jej zdolnością do żeglugi podczas jej krótkiej kariery w jego służbie. Nierzadko zdarzało się, że stocznie szły na skróty i stosowały materiały niespełniające norm, a różnicę w kosztach uznawały za dodatkowy zysk.[5] Chociaż nie zachował się żaden obraz Adventure Galley, HMS Charles Galley, który został utrwalony na współczesnych malowidłach, stanowi dobry przykład tego, jak Anglicy przystosowali projekt fregaty wiosłowej do działań wojennych.[3] Podróże Adventure Galley[edytuj]Mapa Adventure Galley?? Po opuszczeniu Deptford 6 kwietnia 1696 r.[6] Kidd przywiózł Adventure Galley wzdłuż wybrzeża do Plymouth w południowo-zachodniej Anglii. Stamtąd wypłynął 23 kwietnia, kierując się do Nowego Jorku i dotarł do miasta około 4 lipca. Statkowi towarzyszył francuski statek rybacki, który Kidd schwytał podczas przeprawy przez Atlantyk. Kazał potępić francuską łódź w Nowym Jorku jako nagrodę, zwerbował więcej członków załogi i 6 września ponownie wypłynął, kierując się na Ocean Indyjski. Adventure Galley zawinął na Maderę (dotarcie do celu 8 października) i Boa Vista na Wyspach Zielonego Przylądka (19 października), aby odebrać po drodze zapasy. Długa podróż wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki i wokół Przylądka Dobrej Nadziei zajęła resztę roku i dopiero 27 stycznia 1697 roku Adventure Galley dotarła na ląd w Tuléar (obecnie Toliara na Madagaskarze). Adventure Galley potrzebował świeżych żagli i olinowania. Fakt, że obecne zaopatrzenie statku wystarczyło na zaledwie osiem miesięcy, sugeruje, że stocznia mogła zainstalować sprzęt niespełniający norm. Po miesięcznym pobycie w Tuléar "Adventure Galley" popłynął 18 marca do Johanny (obecnie Anjouan) na Komorach, gdzie często remontowano statki Kompanii Wschodnioindyjskiej. Jednak Kidd nie był w stanie uzyskać kredytu od lokalnych kupców na zakup nowego olinowania lub żagli i zamiast tego zdecydował się zabrać Adventure Galley na inną wyspę - Majottę lub Mohéli - w celu pielęgnacji i oczyszczenia kadłuba z inkrustowanych pąkli i chwastów. Udało się to osiągnąć w ciągu miesiąca, ale aż jedna trzecia załogi zmarła w wyniku wybuchu choroby epidemicznej, prawdopodobnie malarii lub żółtej febry. Kidd popłynął z powrotem do Johanny, aby znaleźć zastępczych członków załogi i tym razem był w stanie zdobyć uznanie za nowe żagle i takielunek. Według zeznań Kidda "wypłynął do Indii" 25 kwietnia 1697 roku. Do tej pory przebywał rok poza Londynem i nie miał żadnych nagród pieniężnych do pokazania za swoje wysiłki. Nie udało mu się znaleźć żadnych piratów i sam zajął się piractwem. Adventure Galley nie udał się od razu do Indii, ale udał się do cieśniny Bab el-Mandeb u ujścia Morza Czerwonego, gdzie podobno bezskutecznie próbował zaatakować konwój Mogołów. We wrześniu 1697 roku Adventure Galley przybył na wybrzeże Malabar w Indiach, gdzie Kiddowi w końcu udało się schwytać dwa statki przepływające pod francuskimi przełęczami - parę kupców, Rouparelle i Quedah Merchant. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Kupiec z Rouparelle i Quedah. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Kupiec z Rouparelle i Quedah. Na nieszczęście dla Kidda, kapitanem tego ostatniego statku był Anglik, a kiedy wieść o jego schwytaniu dotarła do Londynu, został publicznie potępiony jako pirat. Następny i ostatni etap podróży "Adventure Galley" zaprowadził go na wyspę Sainte- Marie, piracka przystań u północno-wschodniego wybrzeża Madagaskaru. Do tej pory, według narracji Kidda, "jego galak [sic!] był bardzo nieszczelny"[8], prawdopodobnie z powodu zgniłego kadłuba. Statek przybył tam około 1 kwietnia w towarzystwie Rouparelle (przemianowanego na listopad) i Quedah Merchant (przemianowanego na nagrodę Adventure Prize). Po przybyciu na miejsce większość załogi szybko przeszła do innego kapitana piratów, Roberta Culliforda i zatonęła w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Roberta Culliforda i zatonął w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Roberta Culliforda i zatonął w listopadzie. Kiddowi pozostało zaledwie trzynastu ludzi do załogi Adventure Prize i obecnie niezdatnej do żeglugi Adventure Galley. Według jednego z członków jej załogi, Williama Jenkinsa, po tym, jak reszta załogi opuściła Kidd, "prowadzi Adventure Galley na szoarze na Madagaskarze. Rozebrali jej meble i podpalili, aby zdobyć jej żelazną konstrukcję". według relacji Kidda, w której stwierdzono, że jego szkieletowa załoga "nie była w stanie powstrzymać galery przed zatonięciem i wpłynęła na pokład nagrody [tj. Quedah Merchant]". [8] Obecnie nic więcej nie wiadomo na temat losów statku i jego ostatniej pozycji. Discovery Channel zlecił Barry'emu Cliffordowi, znanemu odkrywcy podwodów, odnalezienie Adventure Galley w ramach serii "Quest" w latach 1999-2000. Zidentyfikował prawdopodobnie wraki Adventure Galley i Rouparelle/November, a także fregatę Mocha Fregate Culliforda, Latającego Smoka Williama Condona i New Soldado kapitana Chiversa. Podczas wykopalisk odzyskano drewno wykonane z dębu angielskiego i kilka skąpych artefaktów, które Clifford zidentyfikował jako pochodzące z Adventure Galley. W 2015 roku Clifford odzyskał z tego miejsca metalowy pręt o masie 50 kilogramów (110 funtów), który był oznaczony literami S i T i rzekomo wykonany ze srebra. Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16] Dokładność wniosków Clifforda na temat wraków pozostaje przedmiotem dyskusji w środowisku naukowym.[15] Zespół ekspertów UNESCO następnie odrzucił wnioski Clifforda, stwierdzając, że widoczne miejsce wraku to jedynie uszkodzona część konstrukcji portu i identyfikując, że metalowy pręt składa się w 95% z ołowiu i prawdopodobnie jest kawałkiem balastu.[16]

Dane techniczne

Nazwa: Galera przygodowa Konstruktor: William Castle, Deptford? Koszt: 8000 funtów szterlingów Zwodowanie: 4 grudnia 1695 Los: Zatopiony, kwiecień 1698 Charakterystyka ogólna Klasa i typ: fregata wiosłowa Tony burthen: 287 Długość: 124 stóp (38 m) (stępka) Belka: 28 stóp (8,5 m) ) Zanurzenie: 9 stóp (2,7 m) Napęd: żagle, jeden rząd wioseł Plan żagla: takielunek statku Prędkość: 14 węzłów (16 mil na godzinę; 26 km/h) pod pełnymi żaglami 3 węzły (3,5 mil na godzinę; 5,6 km/h) pod wiosłem, bez wiatrKomplet: 160 ludzi Uzbrojenie: 34 lekkie armaty Dowodzona przez szkockiego żeglarza Williama Kidda, 287-tonowa, trójmasztowa Adventure Galley została zwodowana wzdłuż Tamizy w 1695 roku. W ramach przedsięwzięcia zaplanowanego przez pułkownika Nowego Jorku Roberta Livingstona w celu powstrzymania ataków na Brytyjczyków statki w Indiach Wschodnich, Kidd otrzymał polecenie polowania na piratów i wrogie statki francuskie oraz kradzieży ich skarbów i towarów. Aby ułatwić misję, która była finansowana głównie przez wybitnych angielskich szlachciców, Adventure Galley została wyposażona w 34 działa i 23 wiosła do manewrowania statkiem przy spokojnym wietrze. Polowanie na piratów, jak się okazało, nie było łatwe. Kidd zgodził się spłacić inwestycję, jeśli nie zwróci żadnego skarbu, a gdy odnalezienie piratów okazało się zbyt trudne, uciekł się do atakowania sojuszniczych statków. Kidd porzucił Adventure Galley, w której powstał zgniły kadłub, u wybrzeży Madagaskaru w 1698 roku. Miał nadzieję, że otrzyma ułaskawienie od Livingstona w Nowym Jorku, ale wrócił do Londynu, uznany za winnego piractwa i stracony w 1701 roku.

Charles Galley - Willem van de Velde (XVII wiek)

* * *

Słynne statki pirackie


Złota Łania
(Golden Hind)

Adventure Galley
(Galera Przygód)

Zemsta Królowej Anny
(Queen Annes Revenge)

Royal fortune
(Królewska fortuna)

z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)