Statki piratów
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi

Sławne statki pirackie
 | Adventure Galley | Bachelor's Delight | Delight | Fancy | Fortune | Golden Hind | Good Fortune | Happy Delivery | Liberty | Little Ranger | Loyal Fortune | Mocha | Santissima Trinidad | Zemsta Królowej Anny | Ranger | Revenge | Rover | Royal fortune | Royal James | Sea King | Whydah |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |

Fancy


Tło

Fancy był Słynnym statkiem pirackim, kapitana Henry Every

Statek pierwotnie nosił nazwę Karol II (Charles II) i podczas korsarstwa w maju 1694 roku u wybrzeży Hiszpanii wszyscy członkowie załogi zbuntowali się i przejęli statek.
Po jego przejęciu zmienili nazwę statku na Fancy i wyruszyli, aby popełniać akty piractwa.
Fancy w tym czasie miał około pięćdziesięciu armat i 150-osobową załogę.

Najpierw udali się na południe i odważyli się dotrzeć na wyspę Johanna u wybrzeży Przylądka Dobrej Nadziei.
Tam naprawili statek i przebudowali go, aby zwiększyć jego prędkość na wodzie.
Stąd prawdopodobnie udali się na Madagaskar, gdzie piraci splądrowali statki na Oceanie Indyjskim.

Avery poprowadził "Fancy", który mógł pochwalić się prawie 50 działami i 150-osobową załogą, na wyspę Johanna niedaleko Przylądka Dobrej Nadziei.

Tam statek został oczyszczony i przebudowany w celu zwiększenia jego prędkości.
Avery i jego załoga terroryzowali statki na Oceanie Indyjskim aż do końca 1695 roku, kiedy to z ogromną fortuną wypłynęli na Bahamy, aby przejść na wcześniejszą emeryturę.

Gubernator Nicholas Trott zaoferował schronienie w zamian za skarb, w tym 1000 funtów kłów z kości słoniowej, a Avery również podarował Trottowi Fantazję.
Podczas gdy kilku jego ludzi zostało później schwytanych i skazanych na śmierć, Avery zniknął i zmarł jako wolny i zamożny człowiek.

Fancy był statkiem Henry Every i dowodził nim od maja 1694 do końca 1695, kiedy wycofał się z piractwa i losu Fancy staje się nieznany.
Historia
Fancy był początkowo 46-działowym korsarzem o imieniu Karol II - na cześć Karola II, króla Hiszpanii - w służbie hiszpańskiej, dowodzonym przez kapitana Gibsona i zakotwiczonym w A Coruna w Hiszpanii.

W dniu 7 maja 1694 roku Henry Every i kilku innych spiskowców zorganizowali i przeprowadzili udany bunt, a następnie wysadzając kapitana Gibsona na brzeg, opuścili A Coruna i udali się na Przylądek Dobrej Nadziei.
W tym czasie nazwę "Karol II" przemianowano na "Fancy".

Po przybyciu na Przylądek Every popłynął na wyspę Johanna (Anjouan) na Komorach, gdzie zlecił Fancy'emu opiekę - usuwał pąkle i chwasty z części kadłuba, która była na stałe pod wodą, zwiększając prędkość.
Kazał także zrównać z ziemią Fancy, celowo usuwając części nadbudówki statku, aby zwiększyć jego prędkość.

W wyniku tych prac Fancy stał się jednym z najszybszych statków działających na Oceanie Indyjskim i Every wykorzystał tę prędkość do ataku i zajęcia francuskiego statku pirackiego, splądrując statek i zwerbując około 40 członków załogi na swój własny statek, pozostawiając go z całkowita liczba około 150 osób.

Flaga przypisana Henry'emu Every Every Every Every nadal działał na Oceanie Indyjskim, gdzie współpracował z innymi słynnymi piratami swoich czasów, w tym z Thomasem Tew.

Najbardziej znanym z jego zdobyczy był Ganj-I-Sawai (zobacz: Piracka Runda), statek Mogołów pod dowództwem Ibrahima Khana za czasów cesarza Aurangzeba.
Wyposażony w 62 armaty i od czterech do pięciuset uzbrojonych w muszkiety strażników, ostrzał armatni Fancy odegrał kluczową rolę w zwycięstwie Every'a - pierwsza salwa spowodowała eksplozję armaty i wielu strzelców zginęło.

Kariera Every zakończyła się, gdy załoga wróciła do Nassau na Bahamach, gdzie Every powrócił do Wielkiej Brytanii na pokładzie slupa Isaac.
Chociaż los Fancy jest nieznany, krążyły plotki, że Every dał ją gubernatorowi Nassau w ramach łapówki.

* * *

Słynne statki pirackie


Złota Łania
(Golden Hind)

Adventure Galley
(Galera Przygód)

Zemsta Królowej Anny
(Queen Annes Revenge)

Royal fortune
(Królewska fortuna)


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)