Statki piratów
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi

Sławne statki pirackie
 | Adventure Galley | Bachelor's Delight | Delight | Fancy | Fortune | Golden Hind | Good Fortune | Happy Delivery | Liberty | Little Ranger | Loyal Fortune | Mocha | Santissima Trinidad | Zemsta Królowej Anny | Ranger | Revenge | Rover | Royal fortune | Royal James | Sea King | Whydah |

Whydah


Uważa się, że "Whydah" przewoził skarby z ponad 50 statków, kiedy zatonął podczas sztormu u wybrzeży Cape Cod 26 kwietnia 1717 r.

Zawodowy poszukiwacz skarbów Barry Clifford odkrył ten statek w 1984 r. i od tego czasu odzyskał ponad 100 000 artefaktów z strona.

"Whydah" został pierwotnie zwodowany z Londynu jako Statek niewolniczy w 1715 roku; nazwa pochodzi od zachodnioafrykańskiego portu Ouidah w dzisiejszym Beninie.

Podczas drugiej podróży żeglując przez Przejście Nawietrzne między Kubą a Hispaniolą, "Whydah" został najechany przez piratów dowodzonych przez "Czarnego Sama" Bellamy, który uznał ten statek za swój okręt flagowy.

Bellamy i jego załoga popłynęli na północ wzdłuż wschodniego wybrzeża amerykańskich kolonii, kiedy natknęli się na Nor'easter.
Łódź uderzyła w mieliznę, rozbiła się i zatonęła. Ze 146-osobowej załogi statku przeżyły tylko dwie osoby. Whydah Gally (powszechnie znany po prostu jako Whydah lub Whidah, rzadko pisany jako Whidaw[1] lub Whido[2]), wymawiany jako "wi-duh", był w pełni galera z ożaglowaniem, pierwotnie zbudowana jako statek pasażerski, towarowy i niewolniczy.

W drodze powrotnej z dziewiczego rejsu w ramach handlu trójkątnego rozpoczął nową rolę w Złotej Erze Piractwa, kiedy został schwytany przez pirata kapitana Samuela "Czarnego Sama" Bellamy'ego i przebudowany na swój okręt flagowy.
Kierując się natychmiast na północ, Bellamy zdobył jeszcze kilka statków wzdłuż wybrzeża Ameryki Kolonialnej i wpadł w sztorm, który poważnie uszkodził "Whydah" i złamał jeden z jego masztów. Łatki i naprawy prowadzono aż do wód w pobliżu Nantucket Sound, gdzie dokonano większych napraw, prawdopodobnie na Block Island lub Rhode Island.

Dwa miesiące później "Whydah Gally" skierował się na wschód, w stronę otwartego oceanu, i skręcił na północ, kierując się na wyspę Damarscove niedaleko Maine; ale Bellamy nakazał korektę kursu, kierując statek do "łokcia" Cape Cod i 26 kwietnia 1717 r. zdobyli statek Mary Anne z ładownią pełną wina Madera.
Kapitan Mary Anne odrzucił prośbę Bellamy'ego o pilotowanie ich wzdłuż wybrzeża, więc Bellamy aresztował kapitana i pięciu członków jego załogi i zabrał ich na pokład Whydah Gally, pozostawiając trzech członków pierwotnej załogi na pokładzie Mary Anne.
Następnie Bellamy wysłał na pokład "Mary Anne" 7 swoich ludzi - jednym z nich był cieśla Thomas South, którego Bellamy i jego załoga zmusili do naprawy; nie chcąc dołączyć do pirackiej załogi, Bellamy zaproponował mu zwolnienie po zakończeniu pracy, ale pozostali przy życiu piraci zeznali później przed sądem, że unieważnili decyzję Bellamy'ego i zmusili South do pozostania z powodu jego licznych skomleń i narzekań.

South zeznał, że to był jego wybór, aby towarzyszyć 6 piratom udającym się na pokład Mary Anne w nadziei na ucieczkę, prawdopodobnie przez wyskoczenie za burtę i dopłynięcie do brzegu, gdy zbliżali się do Przylądka.
Około zachodu słońca tego wieczoru wiatr całkowicie ucichł, a potężna warstwa mgły sprawiła, że widoczność była praktycznie zerowa. Cztery statki floty Bellamy'ego straciły się z oczu. Statki Bellamy'ego, Anne i Fisher, wypłynęły w morze (ostatecznie dotarły do wyspy Damascove z poważnymi uszkodzeniami). Tuż po północy w Whydah Gally nagle uderzyła niezwykle potężna burza północno-wschodnia z siłą huraganu pierwszej kategorii. Wbiegając dziobem w mieliznę o głębokości 5 metrów, około 150 metrów od brzegu, przy dzisiejszej plaży Marconi w Wellfleet, została uderzona przez fale o wysokości od 30 do 40 stóp.
W ciągu kilku minut maszty upadły, a statek został wciągnięty na głębokość 30 stóp, gdzie całkowicie się wywrócił, wysyłając na dno oceanu ponad 4,5 ton amerykańskich (4,1 tony) srebra i złota, ponad 60 armat i 144 ludzi; z wzburzonymi mieliznami i potwornymi falami wyrzucającymi wiele kawałków roztrzaskanego ciała Whydah, jej olinowania i żagli, 102 ludzkich ciał i tysiące przedmiotów na odległość czterech mil plaży.

Mary Anne również została rozbita tej nocy, dziesięć mil na południe, wyrzucona przez fale na plażę na wyspie Pochet [wymawiane po-chee].
Ze 146 dusz na pokładzie Whydah tylko dwóch mężczyzn (Walijczyk Thomas Davis i 18-letni Indianin z Ameryki Środkowej Mosquito [Moskito] John Julian) dotarło żywych na plażę; wszystkich siedmiu ludzi Bellamy'ego i trzech pierwotnych członków załogi Mary Anne również przeżyło.
Aresztowani przez sędziego Josepha Doane'a i jego grupę, wszyscy zostali zamknięci w Barnstable Gaol (obecnie najstarszym drewnianym więzieniu w Stanach Zjednoczonych), a następnie, na rozkaz gubernatora Samuela Shute'a, przewiezieni do Bostonu na prawie siedmiomiesięczny proces. po czym sześciu mężczyzn zostanie straconych przez powieszenie, dwóch uwolnionych, a jednego sprzedanego w niewolę.

Whydah i jej skarb umykały odkryciu przez ponad 260 lat, aż do 1984 r., kiedy odnaleziono wrak - zakopany na głębokości od 3 do 50 stóp piasku, pod wodą o głębokości od 16 do 30 stóp, rozciągającą się na cztery mile równolegle do wybrzeża Przylądka.
Dzięki odkryciu dzwonu okrętowego w 1985 r. i małej mosiężnej plakietki w 2013 r., na obu widniała nazwa statku i data dziewiczego rejsu, Whydah jest jedynym w pełni potwierdzonym wrakiem statku pirackiego ze Złotego Wieku Piractwa, jaki kiedykolwiek odkryto.

Spis treści

1Statek niewolników
2Pirate statek
3Wrak
4Ocaleni
5Odzyskanie
6Dowody archeologiczne
7Reakcja
8Źródła
9Linki zewnętrzne

Statek niewolników
Whydah został oddany do służby w 1715 roku w Londynie w Anglii przez Sir Humphreya Morice'a, członka brytyjskiego parlamentu, znanego jako
"największy londyński handlarz niewolnikami swoich czasów".

Galera z ożaglowaniem rejowym i trójmasztami, mierzyła 110 stóp (34 m) długości, tonaż 300 ton brzemienia i mogła poruszać się z prędkością do 13 węzłów (24 km/h; 15 mil/h).

Statek, ochrzczony "Whydah", na cześć zachodnioafrykańskiego królestwa handlu niewolnikami Ouidah (wymawiane WIH-dah), został skonfigurowany jako ciężko uzbrojony statek handlowo-transportowy, który obejmował atlantycki handel niewolnikami.

Wyruszył w swój dziewiczy rejs na początku 1716 roku, przewożąc różnorodne towary różnych firm w celu wymiany na dostawę, handel, i niewolnicy w Afryce Zachodniej.
Po podróży przez Afrykę Zachodnią przez dzisiejszą Gambię i Senegal do Nigerii i Beninu, gdzie znajdował się port o tej samej nazwie, opuścił Afrykę z około 500 jeńcami, złotem, w tym biżuterią Akan, i kością słoniową na pokładzie.

Udał się na Karaiby, gdzie handlował i sprzedawał ładunek i jeńców w zamian za metale szlachetne, cukier, indygo, rum, kłody, papryczkę chińską, imbir i składniki lecznicze, które następnie miały zostać przetransportowane z powrotem do Anglii.

Wyposażony w standardowy zestaw 18 sześciofuntowych dział, które w czasie wojny można zwiększyć łącznie do 28.

Statek piracki
Pod koniec lutego 1717 r. Whydah, pod dowództwem kapitana Lawrence'a Prince'a, były korsarz pod dowództwem Sir Henry'ego Morgana, żeglował przez Przejście Nawietrzne między Kubą a Hispaniolą, kiedy został zaatakowany przez piratów dowodzonych przez "Czarnego Sama" Bellamy'ego. W momencie schwytania Whydaha Bellamy był w posiadaniu dwóch statków, 26-działowej galery Sultana i przebudowanego 10-działowego slupa Mary Anne. Po trzydniowym pościgu Prince poddał swój statek w pobliżu Bahamów, dokonując jedynie chaotycznej wymiany ognia z armat. Bellamy zdecydował się wziąć Whydah na swój nowy okręt flagowy; kilku członków załogi pozostało na statku i dołączyło do gangu piratów. Werbowanie piratów było najskuteczniejsze wśród bezrobotnych, zbiegłych niewolników i przewożonych przestępców, ponieważ pełne morze umożliwiło natychmiastowe zniwelowanie różnic klasowych. W geście dobrej woli wobec kapitana Prince'a, który poddał się bez walki - a który w każdym razie może byli przychylnie znani przez piracką załogę - Bellamy dał Sułtanę Prince'owi wraz z 20 funtami w srebrze i złocie. [5] [9]Czarna flaga z tradycyjną czaszką i skrzyżowanymi kośćmi". rozpostarli dużą czarną flagę, z głową i kośćmi śmierci w poprzek i w tych samych barwach ruszył w pościg za kapitanem Princem. - Thomas Baker (załoga Bellamy'ego) w pościgu za Whydah[10] Następnie nowy kapitan wyposażył Whydah w 10 dodatkowych dział, a 150 członków załogi Bellamy'ego zostało przydzielonych do obsady statku.[1] Oczyścili górny pokład kabiny pilota, usunęli barykadę niewolników i pozbyli się innych elementów, które sprawiały, że jej dach był ciężki. Następnie Bellamy i jego załoga popłynęli do Karoliny i udali się na północ wzdłuż wschodniego wybrzeża Ameryki. kolonie, celując w środkowe wybrzeże Maine, plądrując lub zdobywając po drodze dodatkowe statki. W pewnym momencie posiadania Whydah Bellamy dodał ponad 30 armat pod pokładem, prawdopodobnie jako balast. Dwie armaty wydobyte przez podwodnego badacza Barry'ego Clifforda w sierpniu 2009 roku ważyły ??odpowiednio 800 i 1500 funtów (360 i 680 kg). Nie były w stanie zniszczyć północno-wschodnich wichur ani tego, co te wichury uwolniły - pirackie statki z ciasno zrefowanymi żaglami "Skacząc z morza na morze" - Rudyard Kipling, "Piraci Anglii" [13] Relacje co do miejsca docelowego Whydah w ciągu ostatnich kilku dni są różne. Niektóre dowody potwierdzają lokalną legendę Cape Cod: Whydah kierował się do dzisiejszego portu Provincetown na krańcu Cape Cod, aby Bellamy mógł odwiedzić swoją ukochaną, Marię Hallett - "Czarownicę z Wellfleet". Inni obwiniają trasę Whydah o błąd nawigatora. W każdym razie 26 kwietnia 1717 roku w pobliżu Chatham w stanie Massachusetts Whydah zbliżył się do gęstej, szarej mgły toczącej się po wodzie, co sygnalizowało nadchodzącą niesprzyjającą pogodę. [15] Lokalizacja wraku Whydah Gally w Wellfleet w stanie Massachusetts na przylądku Cape CodShipwreck Ta pogoda zmieniła się w gwałtowny północno-wschodni, burzę z wichurą ze wschodu i północnego wschodu, która zepchnęła statek niebezpiecznie blisko załamujących się fal wzdłuż mielizn Cape Cod. Ostatecznie statek osiadł na mieliźnie w Wellfleet w stanie Massachusetts. O północy uderzyła w mieliznę na głębokości 16 stóp (5 m) wody, około 500 stóp (152 m) od wybrzeża dzisiejszej plaży Marconi. Uderzony wiatrem o prędkości 110 km/h i falami o długości od 9 do 12 m, główny maszt pękł, wciągając statek na głębokość około 30 stóp (9 m), gdzie gwałtownie wywrócił się.[16] Ponad 60 dział na pokładzie przedarło się przez przewrócone pokłady statku i szybko go rozbiło, rozrzucając części statku na wybrzeżu o długości 4 mil (6,4 km). Jeden z dwóch ocalałych członków załogi Bellamy'ego, Thomas Davis, zeznał w swoim późniejszym procesie, że "w kwadrans po uderzeniu statku maszt główny został przeniesiony za deskę, a rano został pobity na kawałki". Do rana setki osławionych niszczycieli z Cape Cod (lokalnie znanych jako "księżycowcy") plądrowały już szczątki. Usłyszawszy o wraku, ówczesny gubernator Samuel Shute wysłał kapitana Cypriana Southacka, lokalnego ratownika i kartografa, aby odzyskał "pieniądze, sztabki, skarby, towary i towary wywiezione ze wspomnianego statku". Kiedy Southack dotarł do wraku 3 maja, stwierdził, że część statku nadal wybija się pod powierzchnię wody, ale większość wraku statku była rozrzucona wzdłuż linii brzegowej o długości ponad 6,4 km. Na sporządzonej przez siebie mapie miejsca wraku Southack poinformował, że pochował 102 ze 144 członków załogi Whydah i jeńców zaginionych podczas zatonięcia (choć technicznie rzecz biorąc, zostali oni pochowani przez koronera miejskiego, który zaskoczył Southacka, wręczając mu rachunek i żądając [2]Według ocalałych członków załogi - dwóch z Whydah i siedmiu z Mary Anne, kolejnej floty Bellamy'ego, która osiadła na mieliźnie podczas sztormu - w chwili zatonięcia statek przewoził od czterech i pół do pięć ton srebra, złota, złotego pyłu i biżuterii, które zostały równo podzielone na 180 50-funtowych (23 kg) worków i przechowywane pomiędzy pokładami statku. Chociaż Southack uratował ze statku kilka prawie bezwartościowych przedmiotów, niewiele z ogromnego skarbu zostało odzyskanych. Southack napisał w swojej relacji ze swoich odkryć, że "bogactwo wraz z bronią zostanie zakopane w piasku". dokładna lokalizacja statku, jego bogactwa i działa zaginęły i zaczęto uważać je za nic innego jak legendę. Ocaleni . Wszystkich jednak szybko schwytano i 18 października 1717 roku sześciu z nich stanęło przed sądem w Bostonie za piractwo i rabunek. Następujące osoby zostały uznane za winne i skazane na śmierć przez powieszenie: John Brown z Jamajki, Thomas Baker i Hendrick Quintor z Holandii; Peter Cornelius Hoof ze Szwecji; John Shaun z Francji; i Simon van der Vorst z Nowego Jorku.[19] Stolarze Thomas South i Thomas Davis, którzy byli sądzeni oddzielnie, zostali powołani przez Bellamy'ego do wojska - zmuszeni do wyboru między pirackim życiem a śmiercią. Dlatego zostali uniewinnieni ze wszystkich zarzutów i oszczędzeni szubienicy. Ostatnim ocalałym był 16-letni Indianin Miskito imieniem John Julian - który był utalentowanym nawigatorem, a także pilotem Whydah. Nie był sądzony, lecz po schwytaniu został sprzedany jako niewolnik (dziadkowi Johna Quincy'ego Adamsa) i ostatecznie powieszony 16 lat później. 15 listopada 1717 r. słynny purytański minister Cotton Mather towarzyszył sześciu skazanym gdy płynęli przez port bostoński do Charlestown. Wszystkich sześciu mężczyzn przyznało się i pokutowało w obecności Mathera, ale mimo to wisieli. Złoto ze statku pirackiego "Whydah". "Bogactwo wraz z bronią zostałoby zakopane w piasku". Odzyskiwanie[edytuj] Barry Clifford znalazł wrak Whydah w 1984 r., opierając się w dużej mierze na mapie miejsca wraku sporządzonej przez Southack z 1717 r. - współczesnej, realistycznej " mapa skarbów piratów", co doprowadziło do odkrycia na niespotykaną wówczas skalę. To, że Whydah umykało odkryciu przez ponad 260 lat, stało się jeszcze bardziej zaskakujące, gdy wrak odnaleziono poniżej zaledwie 14 stóp (4,3 m) wody i 5 stóp (1,5 m) piasku.[3] Statek był miejscem szeroko zakrojonych badań. archeologii podwodnej i od tego czasu wydobyto ponad 200 000 pojedynczych fragmentów. Jednym z ważniejszych znalezisk jesienią 1985 roku był dzwon okrętowy, na którym widniał napis "THE WHYDAH GALLY 1716". W ten sposób Whydah stał się pierwszym w historii wrakiem statku pirackiego, którego tożsamość została ustalona i potwierdzona ponad wszelką wątpliwość. Zespół nurkowy Clifforda pracuje nad tym miejscem co roku. Wybrane artefakty z wraku są wystawione w Expedition Whydah Sea-Lab & Learning Center (The Whydah Pirate Museum) w Provincetown w stanie Massachusetts. Wybrane artefakty są również podróżowane po Stanach Zjednoczonych pod patronatem Towarzystwa National Geographic. Dowody archeologiczne wraku badacze zarejestrowali miejsca, w których je znaleziono, a następnie delikatnie umieścili je w kadziach wypełnionych wodą, aby zapobiec wyschnięciu. Artefakty odsłoniły obraz piratów zupełnie odmienny od ich popularnego wizerunku bandytów z szablami. Mnóstwo metalowych guzików, spinek do mankietów, podpórek do kołnierzyków, pierścionków, łańcuszków na szyję i kwadratowych sprzączek do pasków rozrzuconych na dnie morskim pokazuje, że piraci byli o wiele bardziej wyrafinowani - a nawet dandysowi - w swoich strojach, niż wcześniej sądzono. W epoce surowego purytanizmu i sztywnej hierarchii klasowej był to także akt buntu - być może w duchu podobny do dzisiejszych gwiazd rocka. Dzwon z napisem: "THE WHYDAH GALLY 1716". Najczęstszymi przedmiotami znajdowanymi we wraku były kawałki śrutu do ptaków i kul z muszkietów, przeznaczone do usuwania pokładów obrońców, ale nie do uszkadzania statków. Wygląda na to, że piraci woleli walkę w zwarciu przy użyciu broni przeciwpiechotnej od niszczycielskich bitew armatnich. Wśród odzyskanej broni wykonanej na zamówienie znajdują się dziesiątki domowej roboty granatów ręcznych: pustych w środku żelaznych kul wielkości baseballu, wypełnionych prochem i zatkanych. Przez środek wtyczki przepuszczono lont prochowy, który miał zapalić się na chwilę przed wrzuceniem granatu na pokład zaatakowanego statku. Piraci nie chcieli zatopić statku; chcieli go schwytać i okraść. Najmłodszym znanym członkiem załogi Whydah był około 11-letni chłopiec o imieniu John King. Młody John faktycznie zdecydował się dołączyć do załogi z własnej inicjatywy w listopadzie poprzedniego roku, kiedy Bellamy zdobył statek, na którym on i jego matka byli pasażerami. Według doniesień był tak natarczywy, że groził, że skrzywdzi matkę, jeśli nie pozwolono mu dołączyć do Bellamy'ego. Wśród artefaktów Whydah odzyskanych przez Clifforda znajdował się mały, czarny, skórzany but wraz z jedwabną pończochą i kością strzałkową, jak później ustalono, że należał do dziecka w wieku od 8 do 11 lat, co potwierdza kolejną "opowieść o piratach" jako fakt. najmłodszym znanym członkiem załogi Whydah był chłopiec w wieku około 11 lat, imieniem John King. Młody John faktycznie zdecydował się dołączyć do załogi z własnej inicjatywy w listopadzie poprzedniego roku, kiedy Bellamy zdobył statek, na którym on i jego matka byli pasażerami. Według doniesień był tak natarczywy, że groził, że skrzywdzi matkę, jeśli nie pozwolono mu dołączyć do Bellamy'ego. Wśród artefaktów Whydah odzyskanych przez Clifforda znajdował się mały, czarny, skórzany but wraz z jedwabną pończochą i kością strzałkową, jak później ustalono, że należał do dziecka w wieku od 8 do 11 lat, co potwierdza kolejną "opowieść o piratach" jako fakt. najmłodszym znanym członkiem załogi Whydah był chłopiec w wieku około 11 lat, imieniem John King. Młody John faktycznie zdecydował się dołączyć do załogi z własnej inicjatywy w listopadzie poprzedniego roku, kiedy Bellamy zdobył statek, na którym on i jego matka byli pasażerami. Według doniesień był tak natarczywy, że groził, że skrzywdzi matkę, jeśli nie pozwolono mu dołączyć do Bellamy'ego. Wśród artefaktów Whydah odzyskanych przez Clifforda znajdował się mały, czarny, skórzany but wraz z jedwabną pończochą i kością strzałkową, jak później ustalono, że należał do dziecka w wieku od 8 do 11 lat, co potwierdza kolejną "opowieść o piratach" jako fakt.

* * *

Słynne statki pirackie


Złota Łania
(Golden Hind)

Adventure Galley
(Galera Przygód)

Zemsta Królowej Anny
(Queen Annes Revenge)

Royal fortune
(Królewska fortuna)

 

z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)