Statki piratów
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi
Typy Statków Pirackich
 | Slup | Slup Bermudzki | Brygantyna | Bryg | Szkuner | Okręt wojenny | Slup Wojenny (Slup-of-War) | Fregata | Brytyjski Man-o-War | Statek Niewolniczy |

Brytyjski Man-o-War 


Man-of-war (l. mn.. men-of-war; także man of war, man-o'-war, man o'war lub po prostu man) był wyrażeniem brytyjskiej Royal Navy oznaczającym potężny Okręt wojenny lub fregata z XVI do XIX wieku.

Termin ten często odnosi się do statku uzbrojonego w armatę i napędzanego głównie żaglami, w przeciwieństwie do kuchni napędzanej głównie wiosłami.
Okręt wojenny powstał w Anglii na początku XVI wieku na bazie wcześniejszych okrętów okrągłych, po dodaniu drugiego masztu tworzącego karak.
W XVI wieku karak przekształcił się w galeon, a następnie w statek liniowy.


Man-o-War - Pac Kups Jolly Roger Piraci (1936)

Ewolucję terminu przedstawiono w następujący sposób:
Człowiek wojny (Man-o-Wa. "Wyrażenie stosowane do linii okrętów bojowych, wbrew zwykłej zasadzie w języku angielskim, zgodnie z którą wszystkie statki są żeńskie. Prawdopodobnie powstało w następujący sposób: "Ludzie wojny" byli ciężko uzbrojonymi żołnierzami. Statek był ich pełen byłby nazywany "statekiem wojennym". Z biegiem czasu słowo "statek" zostało odrzucone jako niepotrzebne i pozostało określenie "okręt wojenny".
- Talbot w: Henry Fredrick Reddall Fakt, fantazja i bajka, 1892, s. 23. 340

Projekt okrętu wojennego opracowany przez Sir Johna Hawkinsa miał trzy maszty, każdy z trzema do czterech żagli.
Okręt mógł mieć długość do 60 metrów i być wyposażony w aż 124 działa: cztery na dziobie, osiem na rufie i 56 na każdej burcie.
Wszystkie te działa wymagały trzech pokładów dział, aby je pomieścić, o jeden więcej niż jakikolwiek wcześniejszy statek.

Maksymalna prędkość żeglarska wynosiła osiem lub dziewięć węzłów.

* * *
Typy statków pirackich


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)