Statki piratów
Zobacz: Typy statków pirackich, Sławne statki pirackie, Walka Morska i Pirackie flagi
Typy Statków Pirackich
 | Slup | Slup Bermudzki | Brygantyna | Bryg | Szkuner | Okręt wojenny | Slup Wojenny (Slup-of-War) | Fregata | Brytyjski Man-o-War | Statek Niewolniczy |

Szkuner


Szkuner /'sku?n?r/ to rodzaj żaglowca z żaglami ustawionymi na dziobie i rufie na dwóch lub więcej masztach, przy czym przedni maszt jest krótszy od głównego i nie wyższy niż bezan, jeśli taki istnieje.

Oryginalnie ożaglowane gafle, nowoczesne szkunery zazwyczaj mają takielunek bermudzki.


Szkuner z górnym żaglem - piraci Pac Kups Jolly Roger (1936)

Statki tego typu po raz pierwszy wykorzystali Holendrzy w XVI lub XVII wieku (nazwa wywodzi się od holenderskiego Schoener).
Były one dalej rozwijane w Ameryce Północnej od początku XVIII wieku i weszły do szerokiego zastosowania w Nowej Anglii.
Najpopularniejszy typ, z dwoma masztami, był popularny w zawodach wymagających szybkości i zdolności na wiatr, takich jak niewolnictwo, korsarstwo, prowadzenie blokad i rybołówstwo na morzu.

W rejonie Zatoki Chesapeake wyewoluowało kilka charakterystycznych typów szkunerów, w tym kliper z Baltimore, owadobójczy i ostry.
Szkunery były również popularne wśród piratów w Indiach Zachodnich podczas "Złotego Wieku Piractwa" ze względu na ich szybkość i zwinność. Potrafiły także pływać po płytkich wodach i choć były znacznie mniejsze od innych statków tamtych czasów (takich jak fregaty i galeony), nadal mogły posiadać wystarczającą liczbę armat, aby zastraszyć statki handlowe i poddać się.

Szkunery były popularne po obu stronach Atlantyku na przełomie XIX i XX wieku i przez długi czas dominowały w regatach jachtów, takich jak Puchar Ameryki, ale stopniowo ustąpiły miejsca w Europie kuterowi.

Szkunery wyewoluowały po raz pierwszy pod koniec XVII wieku z różnych małych dwumasztowych statków z ożaglowaniem gaflowym, używanych na wybrzeżach i ujściach rzek Holandii.

Większość z nich zajmowała się rzemiosłem, ale niektóre jachty rekreacyjne z zestawami szkunerowymi budowano dla zamożnych kupców i holenderskiej szlachty. Po wkroczeniu na tron brytyjski holenderskiego monarchy Wilhelma Orańskiego, brytyjska Royal Navy zbudowała w 1695 roku królewski jacht wraz z platformą szkunera, HMS Royal Transport. Statek ten, uchwycony na szczegółowym modelu Admiralicji, jest najwcześniejszym w pełni udokumentowanym szkunerem. Firma Royal Transport szybko zyskała uznanie ze względu na szybkość i łatwość obsługi, a statki handlowe wkrótce przyjęły tę platformę w Europie i europejskich koloniach w Ameryce Północnej. Szkunery natychmiast zyskały popularność wśród kolonialnych handlarzy i rybaków w Ameryce Północnej, a pierwsza udokumentowana wzmianka o szkunerze w Stanach Zjednoczonych pojawiła się w dokumentach portu w Bostonie w 1716 roku. Stoczniowcy z Ameryki Północnej szybko opracowali różnorodne formy szkunerów do handlu, rybołówstwa i korsarstwa.

* * *
Typy statków pirackich


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)