Piracka Runda
Piraci "Rundy Pirackiej", Pierwsza runda piracka, Druga runda piracka

Znani Piraci "Pirackiej Rundy": | William Kidd | Henry Every | Załoga Henry Every | Thomas Tew | Christopher Condent | Edward England | John Halsey | Nathaniel North | Thomas Howard | John Bowen | James Misson | George Booth | Abraham Samuel | Adam Baldridge | Dirk Chivers | Frederick Philipse | James Plantain | John Cornelius | John Taylor | Joseph Bradish | Olivier Levasseur ("La Buse") | Robert Culliford | Samuel Burgess | Thomas White |

Dirk Chivers

Dirk Chivers był słynnym holenderskim piratem, który brał udział w pierwszej Pierwszej rundzie pirackiej w latach dziewięćdziesiątych XVII wieku.

Był Piratem "Rundy Pirackiej", który działał na Morzu Czerwonym i Oceanie Indyjskim i odnosił duże sukcesy w swoich wyczynach. Pierwsza wzmianka o Chiversie pojawiła się w źródłach historycznych około czerwca 1695 roku jako członek załogi korsarskiej na statku Portsmouth Adventure.
Kapitanem statku był Joseph Farrell i w czerwcu 1695 roku pomogli Henry'emu Every w zdobyciu dwóch statków.

Gdy korsarze wracali do kolonii Rhode Island i plantacji Providence, zostali rozbici na rafie w pobliżu portu Majotta na Komorach.
Niektórzy korsarze, w tym Farrell, dołączyli do załogi Every, jednak Chivers i inni pozostali w tyle. Następnie odnotowano, że Chivers zapisał się wraz z kapitanem Robertem Gloverem na pokład swojego 28-działowego statku "Resolution" pod koniec 1695 roku. Po kilku miesiącach piractwa na Morzu Czerwonym Chivers i inni poprowadzili bunt przeciwko Gloverowi i usunęli go wraz z dwudziestoma... czterech jego zwolenników z dowództwa i wysłał ich na pokład zdobytego arabskiego statku z nagrodami zwanego Rajapur. Chivers został wybrany nowym kapitanem załogi i przemianowano statek na Soldado

Przez cały rok 1696 Chivers i jego załoga zdobyli wiele statków na całym Oceanie Indyjskim i ostatecznie połączyli siły z korsarzem imieniem John Hoar. Obaj kapitanowie wspólnie zdobyli dwa statki handlowe w Indiach Wschodnich i próbowali wykupić je gubernatorowi Adenu. Gubernator odmówił negocjacji z piratami, więc spalili statki. Według pirackich legend jeden z kapitanów imieniem Sawbridge nie przestawał narzekać na warunki, w jakich przebywał w niewoli, więc piraci zaszyli mu usta igłą żaglową.

Do tej pory Chivers i Hoar dowodzili flotyllą czterech statków składającą się ze skradzionych przez nich nagród i postanowili popłynąć do portu w Kalkucie w listopadzie 1696 roku, aby spróbować wykupić te nagrody lokalnemu gubernatorowi za 10 000 funtów.

Wysłali wiadomość do gubernatora, w której stwierdzili;
"Nie uznajemy żadnego kraju, sprzedając nasz własny, a ponieważ z pewnością zostaniemy powieszeni, jeśli zostaną wzięci, nie będziemy mieli skrupułów w mordowaniu i niszczeniu, jeśli nasze żądania nie zostaną w pełni spełnione".

Jednak ten gubernator również nie negocjował z piratami i zamiast tego wysłał w odpowiedzi dziesięć statków. Gdy tylko Chivers i Hoar zauważyli flotę zmierzającą przeciwko nim, wycofali się ze swoimi czterema nagrodami do pirackiej przystani na Ile Saint-Marie. Przybyli latem 1697 roku i drogi dwóch korsarzy rozeszły się, podczas gdy Chivers pozostał, aby naprawić swoje statki, a Hoar wyruszył z powrotem na Morze Czerwone.
Chivers pozostawał na wyspie przez całą jesień i zimę, aby pielęgnować swój statek.

Następnie doniesiono, że Chivers zdobył angielski statek w kwietniu 1698 roku o nazwie Sedgwick.
Zamiast odebrać nagrodę, zawarł umowę z kapitanem, że dostarczy im cenny rum, który mogliby wykorzystać do handlu na niewolników lub inne towary na obszarze Oceanu Indyjskiego. We wrześniu 1698 roku Chivers połączył siły z Robertem Cullifordem i Nathanielem Northem.
Razem trio zdobyło statek ze skarbami Wielkiego Mohammeda o wartości około 130 000 funtów.

Chivers objął dowództwo nad nową indyjską nagrodą, przemianował ją na New Soldado lub Saldado II i obrał kurs na Ile Saint-Marie.
Jednak następnego roku, we wrześniu 1699, Chivers został zmuszony do zatopienia New Saldado, aby zablokowaćwlot do portu Saint Mary's, kiedy cztery ogromne Brytyjskie man-o-war zablokowały port.
Ostatecznie Chivers i Culliford przyjęli królewskie ułaskawienie oferowane wszystkim piratom z pierwszej rundy pirackiej, a Chivers wrócił do Republiki Holenderskiej na pokładzie statku handlowego zwanego Vine.

* * *

Piraci "Rundy Pirackiej"


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)