Okres Po Sukcesji Hiszpańskiej
Znane akcje i bitwy Piratów tego okresu:  | Schwytanie Fancy (1694 - statku Henry'ego Every) | Republika Piratów (1706-1718) | Zatopiona Flota skarbów (1715) | Królewskie ułaskawienie (1718) | Blokada Nassau (1718) | Blockada Miasta Charles Town (1718) | Bitwa nad Rzeką Przylądka Strachu (ang. Cape Fear River) (1718) | Bitwa o Zatokę Ocracoke (1718) | Schwytanie Portugalskiej Floty skarbów (1719) | Zdobycie statku William (statku Callico Jacka) (1720) | Bitwa o Przylądek Lopez (1722) | Los Piratów |

Blokada Nassau (1718)


Przez lata w Okresie po Sukcesji Hiszpańskiej piracka przystań Nassau była domem raczkującej Republiki Piratów, która składała się z grupy piratów znanych jako Latający Gang.

W Latającym Gangu występowali piraci powszechnie znani w kulturze popularnej, tacy jak Edward "Czarnobrody" Teach's, "Calico" Jack Rackham, Charles Vane, Anne Bonny, Mary Read i wielu innych.
Piracka przystań nie była lojalna wobec korony i zakłócała nie tylko lukratywny handel niewolnikami, ale także groziła wstrzymaniem handlu w Indiach Zachodnich.


Miasto Nassau, Bahamy - William Gilkerson

Dlatego tę piracką przystań trzeba było za wszelką cenę zniszczyć.
Brytyjczycy wysłali Woodesa Rogersa, który niedawno zajmował się piratami na Madagaskarze.
Po przybyciu do Nassau z trzema Brytyjskimi Man-o-War zablokował port i nakazał każdemu piratowi poddanie się władzy królewskiej i przyjęcie oferowanego piratom Królewskiego Ułaskawienia (1718)

Przez kilka następnych dni piraci naradzali się, podczas gdy Rogers i brytyjska Royal Navy blokowali jedyną drogę wyjścia z portu.
Jednak kilku piratów miało odmienne zdanie na temat ułaskawień i pod wodzą Charlesa Vane stworzyli statek strażacki z jednej z nagród Vane i załadowali go prochem i innymi materiałami łatwopalnymi.
Vane i piraci wystrzelili statek w stronę blokady, która zobaczyła zbliżający się ogromny statek, ale nie była w stanie nic z tym zrobić.


Statek strażacki (tzw. statek ogniowy)- Willem van de Velde (1672-1707)

Kiedy statek stanął w płomieniach i uderzył w Man-o-War, natychmiast wpadli w pożogę i zmuszeni byli przełamać blokadę.
W chaosie wielu piratów uciekło na otwarte morze Indii Zachodnich, aby kontynuować swój ostatni niesławny rejs w historii.
Krążą nawet pogłoski, że Charles Vane był w stanie wystrzelić z muszkietów bezpośrednio w zirytowanego Rogersa, gdy ten stał na pokładzie swojego statku, bezradny, nie mogąc nic zrobić przeciwko partyzanckiemu atakowi, jaki piraci przeprowadzili przeciwko niemu.

Dziedzictwo

Po blokadzie Nassau Brytyjczycy naprawdę ograniczyli swoje posiadłości kolonialne w Indiach Zachodnich i stanowczo egzekwowali Królewskie Ułaskawienie z 1718 r.
Wielu piratów, takich jak Benjamin Hornigold, Henry Jennings i inni, skorzystało z ułaskawienia i zamiast tego zostało łowcami piratów.
W ten sposób postanowili polować na swoich byłych kolegów i przyjaciół w zamian za immunitet i prowizję korsarską, a także ponowne powitanie w łaskach Korony.

Inni kontynuowali swoje panowanie piractwa w latach dwudziestych XVIII wieku i dopuścili się niektórych z najsłynniejszych wyczynów, jakie znamy dzisiaj. Ogólnie rzecz biorąc, blokada Nassau stanowiła wielki punkt zwrotny w historii piractwa w Indiach Zachodnich. Likwidacja ostatniej dużej przystani piratów wraz ze zwiększeniem obecności Królewskiej Marynarki Wojennej okazała się śmiertelnym ciosem zadanym piractwu w Nowym Świecie. Nie oznacza to jednak, że fale piractwa nie występowały w całej historii, tak jak w przypadku słynnego Jeana Lafitte, a nawet w czasach współczesnych. Jednak po tym wydarzeniu nastąpił znaczny spadek siły i znaczenia Latającego Gangu.


z portalu: goldenageofpiracy.org/ (w polskim tłumaczeniu)