![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Złoty Wiek Piractwa
Zobacz na skróty: Port Royal |
Tortuga | William Kidd |
Republika Piratów z New
Providence | Czarnobrody
| Spanish Main |
Sławne statki
pirackie | List
kaperski | Kapitan Charles
Johnson i jego A
General History of Pyrates (1724) | "Upadek
piractwa" |
Pirackie Różności
| Organizacja piratów | Choroby
i urazy | Wymierzanie
sprawiedliwości |
Marooning | Ubrania
piratów | Piracki Kodeks | List
kaperski | Piraci
i niewolnictwo |
Podział
łupów | Chodzenie
po desce | Kobiety w
piractwie | Piracki
Handel i Ekononia |
Piracka Etyka i Moralność | "Upadek
piractwa" |
Zobacz też : | Obsada
Pirackiej Załogi |
Broń
używana przez Piratów |
Urzędnicy Kolonialni | Łowcy
Piratów |
Piracki Handel i Ekonomia Piraci zadali niszczycielskie ciosy imperialnej gospodarce Europy w XVII i XVIII wieku. W niektórych przypadkach piraci, tacy jak Charles Vane, wstrzymywali cały handel na Karaibach w obawie przed jego atakami, podczas gdy inni, jak Edward "Czarnobrody" Teach i Stede Bonnet, blokowali porty i żerowali na wszystkich przepływających statkach. Bez względu na technikę, piraci wyciągnęli niezliczone fortuny z regionalnych gospodarek Karaibów, Afryki i Europy i wpłacili je bezpośrednio do własnych kaset. Ostatecznie wpływ na rosnącą ekonomię tamtych czasów doprowadził do upadku piratów, zwłaszcza na atlantyckim handlu niewolnikami i handlu trójstronnym. Powodem,
dla którego trójkątny szlak handlowy działał tak
dobrze, były warunki meteorologiczne, które miały
ogromny wpływ na sposób podróżowania statków w epoce
żagli. Jednak
piraci splądrowali nie tylko szlaki handlowe. Piracki handel, ekonomia i kupcy piratówPiraci
na pełnym morzu nie byli jedyną częścią większego
systemu, która była w stanie utrzymać piractwo w "Złotym
Wieku Piractwa". Zaczęłoby
się od kradzieży towarów przez piratów od kupca,
który następnie sprzedał je handlarzowi za znacznie
niższą niż rzeczywista wartość ze względu na ich
kradziony charakter. Handel
z piratami był bardzo dochodowym i dochodowym biznesem,
jeśli znało się odpowiednie kontakty. Pirackie szlaki handloweTe Akty Nawigacyjne w istocie zmusiły renomowanych
kupców do współpracy z piratami z Madagaskaru,
których nazywali Ludźmi Morza Czerwonego, w celu
zaopatrzenia kolonistów w towary i luksusy, których
odmówił im rząd. Inni, zarówno kupcy, jak i koloniści, publicznie
potępiali piractwo, twierdząc, że jest to rak w
społeczeństwie, ale w tajemnicy albo odgradzali, albo
kupowali nieuczciwie zdobyte zyski piratów. Kupcy piratówPiraci kradli towary, handlarze je kupowali, przemytnicy przewozili te towary do legalnych portów, a następnie kupcy sprzedawali pirackie towary kolonistom. Wśród sprzymierzeńców z piratami znalazł się
Thomas Crooke, który działał w Baltimore w Irlandii. Piraci poczekali do zmroku, przynieśli wołowinę i
wrócili na swój statek.
Adama
Baldridge również obsługiwał
piratów. Jego fort, z widokiem na port, mógł pochwalić się
czterdziestoma działami. Sześć lat później sprzedał swoje lukratywne
przedsiębiorstwo Edwardowi Welshowi. Po upadku bazy Baldridge na Île Sainte Marie,
funkcjonowała nadal ostatnia niezależna Baza Piratów
w Ranter
Bay (założona w 1715 roku przez Handlarza
Pirackiego, Jamesa
Plantaina). William Markham, gubernator Pensylwanii, udzielił
schronienia piratom. Fletcher przyjmował łapówki, aby umożliwić
statkom pirackim dostarczanie towarów kupującym bez
przechodzenia kontroli celnych. W czerwcu 1695 roku pewien mieszkaniec Nowego Jorku
napisał: Jego Ekscelencja udziela tym ludziom należytej
zachęty, ponieważ dokonali należą mu się wyrazy
uznania; jeden. podarował Jego Ekscelencję swój
statek, który Jego Ekscelencja sprzedał za osiemset
[funtów]. Twoo [Tew] zemścił się za swoją dobroć prezentem
w postaci klejnotów.. Tak jak handel przyniósł bogactwo kupcom i napełnił kieszenie piratów złotem, tak też przyniósł upadek większości Lokacji i Baz Pirackich. Piraci zostali pozbawieni dwóch filarów swojej
egzystencji: Brytyjczycy, na przykład udało się to osiągnąć
na cztery sposoby: Chociaż piraci potrzebowali przystani do prowadzenia
handlu, odpoczynku i do naprawy swoich statków, te
enklawy lądowe były również ich słabym punktem. (Kapitan Jayant Abhyankar, zastępca dyrektora
Międzynarodowego Biura Morskiego ICC, Przegląd
problemów piractwa, 1999) Obecnie naszą
najlepszą szansą na pokonanie piratów jest atak tam,
gdzie są oni najbardziej bezbronni. Wsparcie rządoweWsparcie rządowe było również istotne przy
zakładaniu Lokalizacji
Baz i Pirackich Kryjówek. John Ward, Korsarz Berberyjski, opierał swoje działania w Tunisie (na tzw. Wybrzeżu Berberyjskim)pod ochroną Cary Osman, przywódcy janczarów. Ward dał Osmanowi prawo pierwokupu całego nabytego
łupu.
|
z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)