Piraci
Okres po Sukcesji Hiszpańskiej - znane akcje i bitwy Piratów :  | Schwytanie Fancy (1694 - statku Henry'ego Every) | Republika Piratów (1706-1718) | Zatopiona Flota skarbów (1715) | Królewskie ułaskawienie (1718) | Blokada Nassau (1718) | Blockada Miasta Charles Town (1718) | Bitwa nad Rzeką Przylądka Strachu (ang. Cape Fear River) (1718) | Bitwa o Zatokę Ocracoke (1718) |  |  | Schwytanie Portugalskiej Floty skarbów (1719) | Zdobycie statku William (statku Callico Jacka) (1720) | Bitwa o Przylądek Lopez (1722) | Los Piratów |
"Latający Gang"- Piraci:  | Edward "Czarnobrody" Teach | Załoga Czarnobrodego | Stede Bonnet | Załoga Stede Bonnta | Samuel Bellamy | "Calico Jack" Rackham | Edward England | Mary Read | Anne Bonny | Charles Vane | Sojusz Charlesa Vane i Czarnobrodego | John Martel | William Lewis | Richard Worley | Benjamin Hornigold | Howell Davis | Czarny Cezar (ang. Black Caesar) | Christopher Winter | David Williams | Henry Jennings | Israel Hands | John Julian | Thomas Barrow | Thomas Cocklyn |
"Gang Bartholomew Robertsa"- Piraci :  | Bartholomew Roberts | Howell Davis | Thomas Anstis | John Phillips | Walter Kennedy | John Fenn | Christopher Moody | Montigny la Palisse |
Pozostali Znani Piraci: | Charles Harris | Edward Low | Francis Spriggs | George Lowther | James Skyrme | Jean Lafitte | John Evans | John Gow | William Fly | William Mason |

William Fly


William Fly (?? - 12 lipca 1726) był brytyjskim piratem, który był odpowiedzialny za najazd na wybrzeże brytyjskiej Ameryki Północnej w bardzo krótkiej, trzymiesięcznej karierze w 1726.

Wejście do gry później niż większość po koncepcji złotego wieku piractwa uznano za historycznie zakończone, Fly rozpoczął karierę piracką, kiedy w kwietniu 1726 roku wypłynął z kapitanem Johnem Greenem do Afryki Zachodniej na pokładzie statku o nazwie Elizabeth.

William Fly jest ważny dla piractwa jako całości, ponieważ jego śmierć wyznacza prawdziwy koniec złotego wieku piractwa, uznanie czasami przypisywane Bartholomewowi Robertsowi, ale w rzeczywistości nieprawdziwe !.


William Fly - Piraci ze Spanish Main (1888)

Podróż Fly'a w stronę piractwa rozpoczęła się od kłótni, która doprowadziła do udanego buntu, w wyniku którego zdobył statek i ostatecznie wyrzucił kapitana za burtę.
Po zdobyciu statku pozostali marynarze zadeklarowali, że są piratami, szybko uszyli Piracką flagę i popłynęli na wybrzeże prowincji Karolina Północna.

W drodze załoga zmieniła nazwę statku Fames' Revenge, a Fly został wybrany na kapitana.
W drodze z Karoliny Północnej do Nowej Anglii załoga zdobyła pięć statków w ciągu dwóch miesięcy.
Jednak w końcu został schwytany podczas próby zdobycia kolejnej nagrody i ostatecznie przekazany władzom.

Śmierć i dziedzictwo

Fly i reszta jego załogi zostali powieszeni w Bostonie w prowincji Massachusetts Bay w dniu 12 lipca 1726 r.
Podczas egzekucji Fly zasłynął z tego, że nie miał żadnych wyrzutów sumienia za swoje czyny i szydził z kata za to, że słabo zawiązał pętlę. Fly sam zawiązał pętlę i założył sobie ją na szyję, jak prawdziwy pirat.
Ostatnie słowa Fly skierowane do cholernie głodnego tłumu brzmiały:
"Nasz Kapitan i jego oficer wykorzystali nas w barbarzyński sposób. My, biedni ludzie, nie możemy pozwolić, aby wymierzyła nam sprawiedliwość. Naszym dowódcom nie można nic powiedzieć, niech nigdy nas tak bardzo nie znęcają się nad nami i nie wykorzystują nas jak psów"
.
oraz że
"wszyscy kapitanowie statków mogą ostrzec o losie kapitana, którego zamordował, i w odpowiednim czasie zapłacić marynarzom ich pensję".

Po udanym powieszeniu został wyśmiewany na wyspie Nixes Mate w porcie bostońskim, podobnie jak wielu innych piratów, takich jak William Kidd, jako ostrzeżenie, aby nie przyłączać się do handlu piractwem.
Jego śmierć w 1726 r. oznaczałaby w rzeczywistości koniec złotego wieku piractwa w Okresie po Sukcesji Hiszpańskiej
Podczas gdy piraci w klasycznym tego słowa znaczeniu zniknęli w historii, zwłaszcza wraz z wynalezieniem maszyny parowej, handel przemytniczy trwał przez cały XVIII, XIX, XX i XXI wiek aż do dnia dzisiejszego.

Podczas gdy piraci nie pływają drewnianymi statkami i plądrują inne drewniane statki, handlarze narkotyków korzystają z tych samych zatok i zatoczek wraz z szybkimi łodziami, aby ominąć władze i przemycić swój ładunek do Stanów Zjednoczonych z Ameryki Łacińskiej i Karaibów, gdzie jest produkowany.
Udoskonalili nawet swoją technologię, włączając pojazdy częściowo i całkowicie podwodne, które umożliwiają jednoczesny transport ton leków.


z portalu: goldenageofpiracy.org (w polskim tłumaczeniu)